Bijdrage debat Vrijetijdsbesteding

Op maandag 26 februari vond het debat vrijetijdsbesteding van de Zwolse gemeenteraad plaats. Hierbij heeft ons raadslid Lizet gesproken over de ambities van de gemeente op het gebied van toerisme en over de druk op de budgetten binnen de Zwolse cultuursector. Want, zoals de nieuwe toezichthouder van de Zwolse Theaters én Lizet zeggen, ‘zonder cultuur heeft de samenleving geen ziel.’

Hieronder leest u haar bijdrage.

Cultuurbudget onder druk

Voorzitter, Zwolle is een stad met ambitie. We willen meer bezoekers, we willen kunst en cultuur toegankelijk voor iedere inwoner én we willen inspireren vanuit de stad, de regio en de wijken. En voorzitter, laten we eerlijk zijn, ook D66 is zeker te porren voor ambitie. En om de nieuwe toezichthouder van de Zwolse Theaters maar direct te citeren: ‘zonder cultuur heeft de samenleving geen ziel’.

Maar voorzitter, we zien in de Uitvoeringsagenda toeristisch perspectief, de Zwolse Basisinfrastructuur, maar ook de brandbrief van Museum de Fundatie met een jaarlijks tekort van negen ton dat de budgetten in de cultuursector – misschien wel meer dan ooit – onder druk staan. En ondanks dat we dat rationeel begrijpen, doet het gevoelsmatig pijn. Vanavond ga ik nader in op de Uitvoeringsagenda toeristisch perspectief én de Zwolse basisinfrastructuur.

Uitvoeringsagenda
toeristisch perspectief

Voorzitter, als eerst de Uitvoeringsagenda toeristisch perspectief.

Wat ons opvalt is dat er nadrukkelijk verbinding wordt gemaakt tussen stad en regio, maar ook tussen centrum en wijken (Diezerpoort, Assendorp, Holtenbroek). D66 vind het belangrijk dat we op diverse plekken inspireren om sociale diversiteit te stimuleren. Dus mensen met elkaar in contact brengen die elkaar anders nooit hadden ontmoet, bijvoorbeeld.

En voorzitter, na het lezen van de verantwoording van de resultaten van de Uitvoeringsagenda Toeristisch perspectief 2022 en 2023 zien we de boodschap om meer bezoekers te trekken die langer blijven en meer besteden. Dat kan dan ten goede komen aan bijvoorbeeld culturele instellingen. Maar voorzitter, we zijn ook vooral benieuwd of het college in beeld heeft hoe de positionering van de presterende organisaties zoals Hedon, Zwolse Theaters, Anno of de Fundatie bijdragen aan de ambities in ons toeristisch perspectief?

Zwolse basisinfrastructuur

Voor onze fractie is het belangrijk dat organisaties voor de Zwolse Basisfrastructuur twee begrotingen aan kunnen leveren (conform de uitgangspuntenbrief). We verwachten dat we daarmee een meer realistisch beeld krijgen van de daadwerkelijke vraag, maar ook wat organisaties (zoals bijvoorbeeld de Fundatie) dan niet meer kunnen doen.

En voorzitter, D66 wil het college meegeven om, naast de integrale afweging binnen cultuur, ook goede integrale afweging te maken in samenhang met andere beleidsterreinen (bijvoorbeeld economie, sociaal en toerisme). Voorzitter, graag zou ik de wethouder willen vragen in hoeverre dat in het proces is ingebed?

Succes en wijsheid

Voorzitter, tot slot, onze fractie wenst alle culturele instellingen die een subsidieaanvraag moeten doen veel succes. En we wensen ook het college veel wijsheid richting de perspectiefnota, want er staat écht iets op het spel. Want om mij betoog dan maar af te sluiten: ‘zonder cultuur heeft de samenleving geen ziel’.