Themadebat: gaslevering, coffeeshops en KNIL-militairen

Tijdens het themadebat ‘Dienstverlening en inwonersbetrokkenheid’ nam raadslid Waldemar Wessels het woord namens D66. In een themadebat worden verschillende inhoudelijke stukken door de raad besproken, die allemaal binnen één en hetzelfde thema passen. Het doel van een themadebat is standpuntverkondiging, wat betekent dat raadsleden duidelijk maken hoe zij over een onderwerp denken. Afgelopen 4 juli sprak Waldemar over het contract van de gemeente Zwolle met Gazprom, het experiment gesloten coffeeshopketens en het eerherstel en de erkenning van Molukse KNIL-militairen.

Gaslevering

Waldemar sprak als eerste over het contract van de gemeente Zwolle met Gazprom. Gazprom voorziet de gemeente Zwolle van aardgas. Omdat de Russische staat aandeelhouder is van Gazprom, verdient de Russische staat geld aan de gemeente Zwolle. Dit geld gebruikt de staat vervolgens om de oorlog tegen Oekraïne te betalen. Daarom is het belangrijk om het contract met Gazprom zo snel als kan te beëindigen, ookal is dit een lastig proces. Waldemar vroeg de wethouder naar de onderhandelingen van de gemeente met Greenchoice (aanbieder van gas), zodat Zwolle in de toekomst niet meer afhankelijk is van Gazprom.

Coffeeshops

Vervolgens besteedde Waldemar aandacht aan het experiment gesloten coffeeshopketens. Met dit experiment wordt onderzocht of de manier waarop coffeeshops hun cannabis inkopen legaal kan worden gemaakt. In Zwolle doen er echter geen coffeeshops mee aan het experiment. D66 is voorstander van het experiment, maar begrijpt de zorgen van de Zwolse coffeeshops. Om de coffeeshopeigenaren te ondersteunen, vroeg Waldemar aan de wethouder of de maximaal toegestane handelsvoorraad zou kunnen worden verhoogd. Coffeeshopeigenaren mogen een maximale hoeveelheid cannabis in hun bezit hebben, wat ervoor zorgt dat zij vaak een nieuwe voorraad moeten laten aanleveren. Hierdoor is het onder andere moeilijker om de kwaliteit van de producten gelijk te houden. Dit probleem kan worden verholpen door de maximaal toegestane handelsvoorraad te verhogen.

Eerherstel KNIL-militairen

Tot slot sprak Waldemar zijn steun uit voor het plan rondom eerherstel en erkenning van het leed dat Molukse KNIL-militairen is aangedaan door Nederland. Dit eerherstel is belangrijk, omdat het laat zien dat we kritisch kijken naar wat er in het verleden is gebeurd.

De bijdrage van Waldemar terug te kijken via deze link: