Schriftelijke vragen: kwetsbaarheid Oost-Europese migranten

Uit zorgen over de kwetsbaarheid van Oost-Europese migranten die in onze stad verblijven en werken heeft ons raadslid Lizet, samen met raadsleden van de ChristenUnie en het CDA, hier schriftelijke vragen over gesteld aan het college.

Hieronder kan u de vragen terug vinden.

Onze fracties (ChristenUnie, D66 en CDA) zijn door middel van vele werkbezoeken en contacten in de stad aan de slag met verbeteringen rondom dak- en thuisloosheid en (arbeids)uitbuiting. In de afgelopen periode is er ook steeds meer aandacht voor Oost-Europese migranten. Bijvoorbeeld in het artikel ‘arbeidsmigranten houden Overijssel draaiend, maar niemand weet waar ze zitten’ van RTV Oost. Wel blijkt uit het beleidsplan Basisvaardigheden (2023) dat er wordt geschat dat er 1000 tot 2000 mensen met een Oost-Europese achtergrond in onze stad verblijven.

Verder heeft de gemeente Zwolle ook een speciaal RNI-loket (registratie niet-ingezetenen) waar mensen zich kunnen melden (als zij maximaal vier maanden in Nederland verblijven). Omdat er weinig zicht is op de werkgevers, uitzendbureaus en verhuurders maken we ons zorgen om de kwetsbaarheid van deze specifieke groep migranten.

De fracties van ChristenUnie, D66 en CDA hebben daarom de volgende vragen:

• Heeft het college zicht op het aantal Oost-Europese migranten dat vast en tijdelijk verblijft in Zwolle? Zo nee, wat doet het college om dat in kaart te brengen?
  • Kan het college aangeven hoeveel van deze migranten in Zwolle werkzaam is of de regio? Zijn er cijfers van ‘short stay’ inschrijving bij het RNI-loket?
  • Met het oog op de kwetsbaarheid voor uitbuiting van deze groep migranten: Is het college op de hoogte van het aantal Oost-Europese migranten dat momenteel wordt uitgebuit of het risico loopt om uitgebuit te worden in Zwolle en/of onze regio?
  • Heeft het college zicht op het aantal Oost-Europese migranten dat momenteel geen vast onderdak heeft of zelfs dakloos is? In hoeverre is er al gestart met de ETHOS-telling, waar deze doelgroep in meegenomen dient te worden?
  • Heeft het college zicht op de werkgevers, uitzendbureaus en verhuurders die arbeidsmigranten in dienst hebben of huisvesten? In hoeverre bent u daarmee in contact?
  • De laatste maanden valt het onze fracties op dat er meer bedelaars in Zwolle zichtbaar zijn. In hoeverre is er in Zwolle sprake van gedwongen bedelaars? Als dergelijke cijfers er zijn, zou het college willen aangeven wat zij hiervan vindt?
  • Zijn er regionale overleggen waarin het thema van Oost-Europese migratie te sprake komt? Ook in relatie tot dakloosheid, arbeidsuitbuiting en bedelen? Zo nee, zou het college dit willen agenderen?
  • Zijn er trends te signaleren als het gaat om Oost-Europese migranten? Zo ja, wat vind het college daarvan en acht zij beleid noodzakelijk?