“Kinderen zijn onze toekomst.”

Voor ons raadlid Lizet Klein Nagelvoort is het een quote die je nooit te vaak kunt afstoffen. De mening van kinderen doet ertoe! In 2018 diende haar voorganger Sonja Paauw de motie ‘Zwolse raad voor de kinderen’ in. Deze motie stelde voor om als Zwolle ook een Kinderraad en Kinderburgermeester te installeren.

Kinderraad

Veel gemeenten in Nederland hadden al een kinderraad: een groep kinderen die hun mening mogen geven over verschillende zaken die kinderen (ook) aangaan in de stad. Het is een heel mooie vorm om kinderen te betrekken bij de democratie vanaf een jonge leeftijd en hen ook een stem te geven. Zo leren ze dat zij ook invloed kunnen hebben.

Nu ook in Zwolle!

Het proces duurde wat langer, maar dan hebben de Zwolse kinderen ook wat: we hebben sinds kort een Kinderraad en een Kindercollege. En dan weten we ook nog zeker dat er de komende maanden een Kinderburgemeester wordt geïnstalleerd. Onze fractie ziet een
fantastische samenwerking met basisscholen in Zwolle.

Installatie

Lizet was aanwezig bij de installatie van het Kindercollege. Ze hoorde prachtige ambities om met elkaar samen te werken aan een veilig, fijn en school Zwolle waarin we oog en oor hebben voor alle geluiden in de stad. En het mooiste is dat de kinderen ook daadwerkelijk met plannen aan de slag gaan! D66 kijkt uit naar de eerste plannen en wenst alle kinderen héél veel plezier toe!

Nog meer lezen of weten? Hieronder vind je enkele relevante links: