Laten we mensen helpen om duurzamer te leven: bijdrage themadebat klimaat en energie

Bij het themadebat klimaat en energie heeft D66 zich uitgesproken over twee onderwerpen: het opladen van auto’s met private stroom op openbaar terrein en de invoering van de zero-emissiezone in de binnenstad van Zwolle.

D66 vindt het belangrijk dat mensen worden geholpen om duurzame keuzes te kunnen maken, en dat we geen vertraging oplopen bij de transitie naar een duurzame samenleving. Daarom heeft ons burgerlid Waldemar zich uitgesproken voor het toelaten van kabelgoottegels voor het opladen van auto’s en voor het in de gaten houden van de kans op vertraging bij de invoering van de zero-emissiezone, die onze binnenstad van schonere lucht zal voorzien.

Hieronder leest u zijn bijdrage.

Opladen auto’s

Voorzitter, D66 heeft samen met de PvdA en CDA de motie ingediend om thuisladen aan de openbare weg toe te staan. En wij staan nog steeds pal achter deze motie. En ik voel me gesterkt in dit standpunt door de insprekers vanavond en de verschillende Zwollenaren die mij hebben benaderd naar aanleiding van het nieuwsbericht dat de gemeente nu actief gaat handhaven.

De nota die voor ligt laat een analyse zien van hoe andere gemeente met dit vraagstuk omgaan. En wat we zien in de nota is dat een overgroot deel kabelgoten niet toestaan. Maar, voorzitter, het beeld is eigenlijk echt wel genuanceerder: er zijn ook voldoende gemeenten die dit wel toestaan. Zoals: Hengelo, Hilversum, Zeist, Soest, Terneuzen, Leusden, Alphen aan de Rijn en Zaanstad. En ik wil hier vanavond dan ook een pleidooi houden dat we ons moeten aansluiten bij gemeenten die kansen zien, in plaats van beperkingen.

Zwollenaren de gelegenheid geven om de auto op te laden op openbare parkeerplaatsen heeft ook meer voordelen dan wordt geschetst in de nota.

  • De teruglevering van stroom zorgt voor netcongestie en hoe meer mogelijkheden we voor mensen bieden om de opgewekte stroom direct te gebruiken, hoe beter. Het argument in de nota dat de meeste mensen hun auto ’s nachts opladen vind ik echt te kort door de bocht.
  • Ook is er sinds kort de mogelijkheid om je auto als het ware als thuisbatterij te gebruiken met de Vehicle-To-Grid technologie. Dan kan je overdag de auto opladen met zonne-energie, en ’s avonds die energie gebruiken als de zon weg is.
  • Het is ook een mooie mogelijkheid voor mensen die slecht ter bene zijn en de 250 meter niet makkelijk kunnen afleggen, de mogelijkheid te geven een elektrische auto aan te schaffen.  

En in de beantwoording van de schriftelijke vragen van collega Tol lees ik dat de gemeente nu actief gaat handhaven op onveilige situaties. Voorzitter, dit is omgekeerde wereld. De enige reden dat er onveilige situaties ontstaan is omdat de gemeente geen kabelgoottegels toelaat. Laten we mensen nou helpen om duurzamer te leven. Om de duurzame keus makkelijk te maken. Dat is wat we moeten doen.

Kortom, voorzitter, D66 gaat zich beraden op welke stappen we kunnen zetten om ervoor te zorgen dat deze regelgeving aangepast gaat worden.

Invoering zero-emissiezone

Voorzitter, dan de zero-emissiezone. Het is zo 2025 en daarom is het belangrijk dat het loket er snel komt, als centraal punt voor ondernemers om hun vragen te stellen en ontheffing aan te vragen. We lezen dat als het loket niet een half jaar van te voren operationeel is, de invoering van de zero-emissiezone zal worden uitgesteld. Wat nog al een strakke deadline is. Mijn vraag is dan ook: is er kans op eventuele vertraging? Want als duidelijkheid zo belangrijk is, dan moet ook alles op alles gezet worden dat de zero-emissiezone gewoon op 1 januari 2025 ingaat. Zodat iedereen weet waar ze aan toe zijn.

Tot slot, het eerste jaar zal coulant worden gekeken naar de aanvragen die worden ingediend. En dat kunnen we volgen, het is een grote stap als je meerdere voertuigen hebt om de overstap naar elektrisch te maken. Tegelijkertijd kan een positieve stimulering wellicht ook helpen om ervoor te zorgen dat mensen het jaar erop niet weer ontheffing vragen. Hoe gaat het college erop toezien dat partijen die ontheffing aanvragen worden ondersteund om ook de overstap naar duurzaam te maken?