Opladen auto’s
Voorzitter, D66 heeft samen met de PvdA en CDA de motie ingediend om thuisladen aan de openbare weg toe te staan. En wij staan nog steeds pal achter deze motie. En ik voel me gesterkt in dit standpunt door de insprekers vanavond en de verschillende Zwollenaren die mij hebben benaderd naar aanleiding van het nieuwsbericht dat de gemeente nu actief gaat handhaven.
De nota die voor ligt laat een analyse zien van hoe andere gemeente met dit vraagstuk omgaan. En wat we zien in de nota is dat een overgroot deel kabelgoten niet toestaan. Maar, voorzitter, het beeld is eigenlijk echt wel genuanceerder: er zijn ook voldoende gemeenten die dit wel toestaan. Zoals: Hengelo, Hilversum, Zeist, Soest, Terneuzen, Leusden, Alphen aan de Rijn en Zaanstad. En ik wil hier vanavond dan ook een pleidooi houden dat we ons moeten aansluiten bij gemeenten die kansen zien, in plaats van beperkingen.
Zwollenaren de gelegenheid geven om de auto op te laden op openbare parkeerplaatsen heeft ook meer voordelen dan wordt geschetst in de nota.
- De teruglevering van stroom zorgt voor netcongestie en hoe meer mogelijkheden we voor mensen bieden om de opgewekte stroom direct te gebruiken, hoe beter. Het argument in de nota dat de meeste mensen hun auto ’s nachts opladen vind ik echt te kort door de bocht.
- Ook is er sinds kort de mogelijkheid om je auto als het ware als thuisbatterij te gebruiken met de Vehicle-To-Grid technologie. Dan kan je overdag de auto opladen met zonne-energie, en ’s avonds die energie gebruiken als de zon weg is.
- Het is ook een mooie mogelijkheid voor mensen die slecht ter bene zijn en de 250 meter niet makkelijk kunnen afleggen, de mogelijkheid te geven een elektrische auto aan te schaffen.
En in de beantwoording van de schriftelijke vragen van collega Tol lees ik dat de gemeente nu actief gaat handhaven op onveilige situaties. Voorzitter, dit is omgekeerde wereld. De enige reden dat er onveilige situaties ontstaan is omdat de gemeente geen kabelgoottegels toelaat. Laten we mensen nou helpen om duurzamer te leven. Om de duurzame keus makkelijk te maken. Dat is wat we moeten doen.
Kortom, voorzitter, D66 gaat zich beraden op welke stappen we kunnen zetten om ervoor te zorgen dat deze regelgeving aangepast gaat worden.