Een afwegingskader met lef en visie: bijdrage themadebat bouwen en wonen

Één van de besproken stukken bij het vorige themadebat bouwen en wonen was de raadsbrief Grondbeleid, waarin beschreven wordt dat er binnenkort een afwegingskader en op langere termijn een nota komt om de beslissingen binnen het Zwolse grondbeleid te ondersteunen.

Ons burgerlid Wander hield hierover zijn maidenspeech, waarin hij de komst van dit afwegingskader aanmoedigt, zodat de gemeente op het gebied van grondbeleid goede keuzes kan maken met de schaarse ruimte die we hebben. Ook benadrukt hij dat grondbeleid een instrument is voor het bereiken van ambities en geen middel om de gemeentelijke begroting te spekken.

Hieronder leest u zijn bijdrage.

Grondbeleid

Voorzitter, ons Zwolse grondposities zijn géén flappentap! Grondbeleid is te belangrijk om alleen te verantwoorden in de begroting/jaarrekening en toegelicht in de MVP. De raad moet kaderstellend én controlerend kunnen werken als het gaat om ons grondbeleid en dan met name richting de verre toekomst. U begrijpt het, ik wil het met de raad hebben over de raadbrief Grondbeleid en doe dit aan de hand van drie punten.

Komst afwegingskader

Ten eerste, in een land waar ruimte schaars is moeten de juiste afwegingen worden gemaakt, ook in Zwolle. Daarom juicht D66 toe dat er een beleidsmatig afwegingskader komt om het situationele gevoerde Grondbeleid beter te onderbouwen en hier integraal op te kunnen sturen. Geen ad-hoc politieke onderbouwing, maar vanuit een transparant kader met inzicht, lef en visie voor de toekomst. Om zo te kunnen blijven ontwikkelen in de toekomst.

Maatschappelijke waarden

Ten tweede, verwijs ik naar de aangehouden motie Maatschappelijke waarde als vaste waarde van 7 februari 2022. Hierin vragen D66, GL en CDA om bij een voorstel voor strategische grondverwerving inzichtelijk te maken op welke wijze de afweging tussen verschillende maatschappelijke waarden wordt gemaakt. Ik vraag het college deze mee te nemen in de geschetste korte en middellange termijn acties.

Geen flappentap

Ten derde, “In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst”. Kent u ‘m nog? Laten we dit ter harte nemen en niet blindstaren op “positieve mooi weer” scenario’s. Actief grondbeleid gaat over het bewust nemen van privaatrechtelijke risico’s omdat je bepaalde ambities mét Grondbeleid wilt bereiken. Geen flappentap dat gebruikt kan worden om de gemeentebegroting te spekken of toekomstige initiatieven bekostigen.

Een mindset

Voorzitter, ik rond af. Ik heb het hier dus over een mindset. Ik vraag het college om de korte en middellange termijn acties met die mindset in te zetten. Een beleidsmatig afwegingskader en nota die transparant is, inzicht geeft, lef heeft en visie voor de toekomst heeft. Zodat we ook na 2035 kunnen blijven ontwikkelen in de schaarse ruimte die we hebben met elkaar.