Bijdrage Gebiedsvisie Breecamp-West

Op maandag 15 januari vond het raadsdebat plaats over de gebiedsvisie voor de locatie Breecamp-West. Ons raadslid Suzanne heeft bij dit debat aandacht gevraagd voor onderwerpen die voor ons als D66 hierbij belangrijk zijn: de fietsverbindingen en het voorzieningsniveau. Hieronder leest u haar bijdrage.

De gebiedsvisie

Gebiedsvisie Breecamp West, een prachtige visie met hoge ambities en tegelijk een mogelijke versnellingslocatie, en dat klinkt goed. Want hoe meer woningen wij kunnen bouwen en hoe sneller wij dat kunnen doen, hoe beter. Er ligt weer een mooie visie voor, dank aan iedereen die daaraan heeft gewerkt.

Milieu

Wat D66 in het bijzonder opviel is dat er veel aandacht is voor de omgeving, milieu, klimaat, water en natuur. Een buurt waarbij bewoners geprikkeld worden om naar buiten te gaan en in beweging te komen en te verbinden met natuur. Ook is er veel aandacht voor bijzondere woningtypologieën en woonvormen voor bijvoorbeeld senioren, maar ook coöperaties, collectief ontwikkelen en circulair bouwen en innovatieve bouwmethoden. Kortom, Breecamp West krijgt een bijzonder karakter.

Fietsverbinding

Toch zijn er ook twee onderwerpen waar ik aandacht voor wil vragen. Breecamp West is een afgelegen stukje van Stadshagen, afgesneden de rest van Zwolle door de N331 (Hasselterweg). Het STOMP-principe wordt doorgevoerd: de fietser en voetganger staan centraal en de auto gaat buitenom. De buurt heeft twee fietsverbindingen naar het buitengebied en Stadshagen en naar ons inziens is het noodzakelijk dat daar een derde bij komt. De derde fietsverbinding ter hoogte van de Stadshagenallee zal een belangrijke verbinding zijn in de richting van het station en de stad. Uit de beslisnota volgt dat onderzoek wordt gedaan naar die derde fietsverbinding. Ook wordt genoemd als risico’s dat de ambities mogelijk te hoog zijn, wat mogelijk vraagt om scherpe keuzes.

D66 hoort graag van de wethouder in hoeverre wordt prioriteit wordt gegeven aan de derde fietsverbinding met de Stadshagenallee?

Voorzieningen

Ten tweede het voorzieningenniveau van Breecamp West. Uit het Voorzieningenplan Stadshagen blijkt dat met de uitbreiding van het winkelcentrum de voorzieningen voor de komende 10 jaar op peil zijn, maar dat daarna, vanwege de groei van de wijk, een tekort zal ontstaan. Ook is de spreiding van voorzieningen niet op orde, in o.a. Breecamp worden functies gemist. Dit zou volgen uit gesprekken met inwoners van Stadshagen, en wat ons betreft moet hier goed naar worden geluisterd. Uit de gebiedsvisie blijkt dat aan het programma voorzieningen niveau 1 á 2 is gekoppeld, wat niet een hele hoge ambitie weerspiegeld. Genoemd wordt dat er plek moet komen voor maatschappelijke voorzieningen (cultuur en ontmoeting), gezondheidsvoorzieningen, horeca en detailhandel, maar uit de beslisnota blijkt dit niet: horeca en detailhandel worden daar niet genoemd.

Ik ben benieuwd of de wethouder het met D66 eens is dat het Voorzieningenplan leidend is en dat er aandacht moet zijn voor horeca en detailhandel in de wijk.

Breecamp West

Breecamp West krijgt een bijzonder karakter en D66 kijkt uit naar de volgende stap, het ontwikkelingsplan.