Bijdrage debat
Herijking visie op arbeidsparticipatie

Afgelopen maandag sprak de gemeenteraad over de huidige stand van zaken rondom de herijking van de Zwolse visie op arbeidsparticipatie, waaruit bleek dat nog te veel mensen in Zwolle aan de kant blijven staan bij onze arbeidsmarkt. Ons raadslid Lizet sprak zich uit voor een aanpak voor iedereen: zonder hokjes en drempels.

Hieronder leest u haar bijdrage.

Een aanpak voor iedereen

Voorzitter, we kunnen het ons niet veroorloven om mensen langs de kant te laten staan. En helaas staan er in Zwolle nu te veel mensen langs de kant. D66 wil in Zwolle graag naar ‘werk dat voor iedereen werkt’. We willen een aanpak voor iedereen – zonder hokjes, zonder drempels. Want voorzitter, werk biedt naast bestaanszekerheid ook sociale contacten en de mogelijkheid om je talent te ontwikkelen.

De uitvoering hapert

Voorzitter, helaas zijn we in Zwolle nog niet bij ‘werk dat voor iedereen werkt’. We hebben mensen onvoldoende in beeld. We werken niet goed samen. We registreren niet goed. We hebben jaar naar jaar een financieel tekort. En misschien nog wel het belangrijkste: het hapert in de uitvoering. En dat doet toch wel een beetje pijn – graag wil ik het college vragen of zij een verklaring hebben hoe we hier terecht zijn gekomen? Maar ook vooral wat heeft de wethouder sinds vorig jaar oktober gedaan om de situatie op te lossen?

Inzicht en overzicht

En voorzitter, ondanks de kritische noten die er terecht worden gekraakt, is onze fractie wel blij dat er nu sprake is van inzicht en overzicht. Wat ons betreft de start voor een aanpak dat werkt. D66 onderstreept het uitgangspunt dat we mensen altijd moeten stimuleren om te gaan werken. Mensen moet niet langs de kant staan, maar hun talenten ontwikkelen.

Signalen uit de praktijk

Graag geef ik het college vanuit D66 twee belangrijke punten mee:

• Voorzitter, het hapert in de uitvoering – en voor onze fractie is dat een cruciaal punt, want zoals in andere debatten ook al benadrukt: daar moet het wel gebeuren. Daarom wil ik het college, maar eigenlijk ook de raad wel meegeven alert te zijn. Doen we in de praktijk wel het goede? Laten we na het vaststellen van de visie met elkaar koers houden.
    Graag wil ik de wethouder vragen hoe het college ervoor gaat zorgen dat de nieuwe visie wél gaat bijdragen aan de praktijk?
  • Voorzitter, in het kader van de praktijk hoor ik twee signalen: als eerste zijn er mensen met een uitkering die wel graag een stap willen zetten naar werk, maar bang zijn om achteruit te gaan in inkomen door het verlies van regelingen. D66 wil graag dat bijvoorbeeld afdeling Inkomensondersteuning of het wijkteam hier extra alert op is zodat mensen toch het stapje durven te zetten. En als tweede signaal zien we dat er toch relatief veel jongeren een uitkering krijgen. Zij zijn het potentieel van onze toekomst- wat D66 moeten we daar extra aandacht voor hebben.

Niemand langs de kant

Voorzitter, tot slot, er ligt nog een fikse klus te klaren. En ik kan u verzekeren dat we dit de komende periode op de voet blijven volgen, want ook in Zwolle  kunnen we het ons niet veroorloven om mensen langs de kant te laten staan. Voor de werkgevers niet, voor de gemeentelijke financiën niet, maar vooral voor de mensen niet.