Leergang D66 Zwolle 2022-2023

Heb je altijd al eens meer willen weten over hoe de lokale politiek in de praktijk werkt? Of overweeg je misschien zelf politiek actief te worden? Misschien ben je lid ‘vanwege het programma’ en ben je benieuwd naar wat dat onderliggende ‘Sociaal Liberalisme’ nou precies is?  Goed nieuws: de leergang van afdeling Zwolle gaat weer van start!

Aanmelden kan via [email protected]

• Za 10-09-22 14:00-17:30 – Lezing & ‘Ask me anything’ Provinciale Staten
    Met Renilde Huizenga (fractievoorz. Overijssel), Peter Gerrits (fractievoorz. Groningen), regiobestuur
  • Za 08-10-22 14:00-17:30 – Workshop Sociaal Liberalisme
    Met: David Hof (trainer Van Mierlo Stichting, tot voor kort gemeenteraadslid Zwolle, oud-deelnemer Route66)
  • Za 19-11-22 14:00-17:30 – Deep dive in de Zwolse Gemeentelijke financiën
    Met: Mark Oldengarm (woordvoerder financiën fractie D66 Zwolle), Paul Guldemond (wethouder financiën Zwolle)
  • Za 10-12-22 of Za 17-12-22 14:00-17:30 – D66 in de Gemeenteraad Save the date – Uiteindelijke datum wordt na zomerreces 2022 geprikt
    Met: De gemeenteraadsfractie (Marco van Driel, Suzanne de Sevren Jacquet en/of Lizet Klein Nagelvoort)
  • 1e of 2e kwartaal 2023 – Workshop Debatteren met Sam Quax (Debating trainer bij D66)
  • 1e of 2e  kwartaal 2023 – Workshop ‘Spreken op bijeenkomsten en voor groepen’
  • 1e of 2e  kwartaal 2023 – Workshop ‘Schrijven in de politiek’ – hoe schrijf je moties en opiniestukken
  • Mei/juni 2023 – Raadssimulatie – in een fictieve gemeente los je met je fractiegenoten allerhande problemen op vanuit het gedachtegoed van D66.
  • ‘Tussendoor’ plannen we in overleg bijv. een excursie naar de Tweede kamer, een netwerkbijeenkomst en andere activiteiten die we samen bedenken.

We beginnen de reeks met een aantal sessies over specifieke onderwerpen zoals een workshop Sociaal Liberalisme, een sessie over de Provinciale Staten en een workshop gemeentelijke financiën. In 2023 schakelen we over naar deel twee van de leergang met focus op ‘praktische vaardigheden’ -trainingen over debatteren, spreken en schrijven. Tussendoor organiseren we een aantal bijeenkomsten en excursies voor deelnemers aan de leergang, en we sluiten af met een ‘raadssimulatie’ net voor de zomer in 2023.

De eerste sessie van de leergang zal gaan over de Provinciale Staten en vindt plaats op zaterdag 10-09-2022 tussen 14:00-17:30. Renilde Huizenga (fractievoorzitter & kandidaat lijsttrekker D66 Overijssel) en Peter Gerrits (fractievoorzitter D66 PS Groningen) nemen ons onder andere mee door hun dagelijkse praktijk als statenlid en vertellen hoe zij het D66 gedachtengoed vormgeven ten behoeve van de provincie. Peter en Renilde gaan in discussie met elkaar en de deelnemers over de gelijkenissen en verschillen tussen de twee provincies.

Onderaan dit bericht vind je een overzicht met alle onderwerpen van de leergang, en de data die op dit moment al vaststaan. Alle leergangactiviteiten vinden plaats in Zwolle (behalve excursies natuurlijk), maar de locaties moeten nog worden vastgelegd. De data van onderdelen als excursies zullen vastgelegd worden in overleg met de deelnemers van de leergang zodra de leergang gestart is, om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk deelnemers mee kunnen.

De leergang is opgezet met leden van afdeling Zwolle in het achterhoofd, maar de bijeenkomsten zijn open voor alle D66 leden uit de regio. Om de kosten van het programma te dekken, zoals zaalhuur en (reis)kosten van de sprekers, vragen we van de deelnemers een bijdrage van €12,66 per bijeenkomst. We zien erg graag dat leden met meerdere sessies meedoen, dus kan je voor €66 een ‘seizoenkaart kopen’ voor alle sessies van de leergang.

Je kan je aanmelden voor alle sessies via Jelle van het afdelingsbestuur door te mailen naar [email protected], en je kan hem uiteraard ook mailen voor eventuele vragen die je hebt.