Sneller schone lucht voor elke Zuid-Hollander

Luchtkwaliteit is een belangrijk vraagstuk in onze provincie. Als dichtbevolkt gebied waar Zuid-Hollanders wonen, werken en recreëren blijft gezonde lucht geen gegeven. Daarom zet onze provincie zich in voor een goede luchtkwaliteit. Maar echt ambitieus, dat zijn we niet.

Nog op verschillende plekken in onze provincie zien we dat uitstoot van verschillende stoffen (zoals fijnstof) gezondheidseffecten veroorzaakt. Als we de landelijke milieunormen hanteren, blijven die negatieve effecten. Daarom is de ambitie om uiteindelijk overal in de provincie de (strengere) WHO advieswaarden te behalen, zodat onze inwoners echt gezonde lucht inademen. Maar wat de coalitie betreft, is daarvoor 2030 vroeg genoeg.

“De luchtkwaliteit binnen de provincie verbetert langzaam, bijvoorbeeld door het groeiende gebruik van duurzame mobiliteit,” legt Statenlid Laura Neijenhuis uit. “Dat is dus een licht positieve trend. In een recente voortgangsrapportage lezen we dat de prognose is dat we daarmee de ambitie in 2030 gaan halen volgens de berekeningen.” Daarom roept Laura namens D66 op: “stel die ambitie bij! Wees echt ambitieus en zorg dat we zo snel mogelijk, bijvoorbeeld al in 2025, gezonde lucht voor elke Zuid-Hollander realiseren. Hoe sneller we overal aan de advieswaarden voldoen, hoe beter.”