De plannen zijn gebaseerd op doelen en uitgangspunten van lang geleden. Wat is er intussen veranderd?
“De start van de verbreding is inderdaad twaalf jaar geleden”, vertelt Elze. “In de regio wordt nu op een andere manier gewoond en gewerkt. Ook het vervoer is aan het veranderen. Dit project houdt daar geen rekening mee. Ook het inzicht in luchtkwaliteit en geluidsbelasting is verder ontwikkeld. Door geluid – van pieken tot gezoem – en vuile lucht leef je minder lang. In het ontwerp wordt hier weinig tot geen rekening mee gehouden. Rijksbeleid zoals het Schone Lucht Akkoord is er om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar door dit project verslechtert de luchtkwaliteit juist. Dat klopt volgens ons niet. Er bestaat slimme techniek rondom vervoer, maatregelen tegen lucht- en geluid en er is meer aandacht voor de verkeersveiligheid is nodig. Een project dat in de analyse al aangeeft op deze punten of een verslechtering te zijn of een status quo kan niet meer. Overal asfalt neerleggen is niet de oplossing. Dat staat ook in de analyse: de weg trekt met name meer – met name lokaal in plaats van doorgaand – autoverkeer aan. Dat staat vervolgens vast op de volgende kruising én op de snelweg zelf. Ook is de verstedelijking van de regio in de cijfers nog niet meegenomen.”
“Er zijn ook andere zorgen”, vult Charlotte aan. “In Midden-Delfland bijvoorbeeld over het extra geluid in een van de weinige stiltegebieden in onze regio – waar het nu al niet meer stil is – en bij de nog vrij nieuwe wijken die plotseling alsnog met meer geluidsoverlast te maken krijgen. In Rijswijk en Leidschendam-Voorburg is door inwoners en raadsleden ook een duidelijke boodschap afgegeven: op deze manier een weg verbreden kán niet. Het project moet aangepast aan de nieuwe tijd en niet worden doorgeduwd om voor de nieuwe verkiezingen maar klaar te zijn. Daar zijn de bezwaren te groot voor én de geluiden over wat er anders moet te eensgezind: van het goed omgaan met berekeningen, het eerst aanpakken van het onderliggend wegennet, tot meer compenserende maatregelen zoals het aanbrengen van geluidsschermen, geluiddempend asfalt, verlagen van de snelheid en het inzetten van slimme routegeleiding. In Leidschendam-Voorburg heeft de gemeenteraad op initiatief van D66 unaniem een motie aangenomen over deze onderwerpen.”