PFAS in Westerschelde

Nieuws uit de Statenfractie

Standpunt D66

Wij vinden het onbegrijpelijk dat het bedrijf 3M ongestoord jarenlang de Westerschelde heeft vervuild met grote hoeveelheden PFAS. De schade aan de regio en Zeeuwse economie zijn groot. Zo kunnen Zeeuwse vissers nu niet op de Westerschelde vissen en gaat de kwaliteit van het water hard achteruit. D66 wil daarom zo snel mogelijk een einde aan het dumpen van PFAS in de Westerschelde. D66 neemt het voortouw om dit voor elkaar te krijgen, zo hebben wij gezorgd voor een kennismakingsgesprek met de PFAS coördinatoren met de Provinciale Staten en kritische schriftelijke vragen gesteld. Ook willen wij dat 3M schadevergoedingen gaat betalen.

Rol van de provincie

Ons burgercommissielid Wouter Versluijs is geïnterviewd door het programma De Hofbar over de PFAS dumpingen in de Westerschelde. Zo gaf Versluijs aan dat wij het onbegrijpelijk vinden dat de provincie alle verantwoordelijkheid afschuift op Rijkswaterstaat en niet zelf metingen uitvoert in België. Al dat PFAS dat vrijkomt schaadt de Zeeuwse natuur en is slecht voor de volksgezondheid. Daarom willen wij dat de provincie een actievere rol neemt in dit dossier.

Gerelateerd artikel
(Omroep Zeeland)

“Statenleden spuwen hun gal bij PFAS coördinatoren”