Hoofdstuk 8: Jeugdzorg

1. Wachten op je beurt voor jeugdzorg:

• D66 Zaanstad wil de jeugdzorg makkelijk bereikbaar maken. We willen kijken waarom zo veel mensen jeugdzorg nodig hebben, misschien kunnen we ervoor zorgen dat er in de toekomst minder mensen zorg nodig hebben.

2. Organisatie:

• D66 Zaanstad vindt de wijkteams belangrijk. Het is belangrijk dat zij de steun krijgen die ze nodig hebben. Zo kunnen we eerder zien of we te maken hebben met moeilijke zorg of niet. Hierdoor kunnen we kinderen en gezinnen sneller naar de juiste dokter sturen.

3. Kopen van jeugdzorg:

• Bij D66 Zaanstad vinden we het raar dat Zaanse jongeren heel lang moeten wachten op hulp terwijl de bedrijven die die hulp bieden heel veel geld verdienen.

4. Ziek door te veel werk:

• Bij D66 Zaanstad vinden we dat mensen die in de zorg werken te veel moeten opschrijven wat ze doen. Wij denken dat je ze wel kunt vertrouwen, zij weten wat goed is en wat niet.

5. Eén iemand die je helpt met alles:

• We vinden het als D66 Zaanstad belangrijk dat mensen die in de zorg werken weer moeten kunnen bepalen hoe ze je gaan helpen. Dit is beter voor hen en voor jou. Daarnaast willen we graag dat mensen die in de zorg werken met elkaar samenwerken in de regio. Daarnaast moeten zij ook ervoor zorgen dat je niet ziek wordt.

6. Voorkomen van zorg en delen van geld:

• Bij D66 Zaanstad willen we ervoor zorgen dat er niet te veel zorg nodig is. Daarnaast willen we dat kinderen zich fijn voelen. We willen niet alleen maar geld uitgeven. We vinden het belangrijk dat er goede scholen zijn. Ook moeten kinderen naar het theater en de sportschool kunnen. En kinderen moeten geholpen worden door mensen die weten wat ze doen.