Hoofdstuk 5: Werk & Economie

1. Voldoende werk:

• D66 Zaanstad wil dat er voldoende werk is in Zaanstad. Zo kan iedereen meedoen en heeft iedereen genoeg geld. De komende jaren zullen er nog meer mensen gaan wonen in Zaanstad. Het is belangrijk dat die mensen ook kunnen werken in onze gemeente.

2. Een eigen bedrijf in Zaanstad

• We vinden het belangrijk dat we bedrijven behouden en nieuwe bedrijven krijgen in Zaanstad. Het is belangrijk dat we goede keuzes maken over welke bedrijven we willen hebben in onze gemeente. We willen dat Zaanse ondernemers nog bijdragen aan onze gemeente. Daarnaast moet de gemeente hun beter helpen.

3. Economie die hergebruikt met gebruik van schone energie:

• Voor een schone toekomst is het belangrijk dat bedrijven dingen hergebruiken. Ook is het belangrijk dat we onze energie schoon opwekken. Zo kunnen we goed en gezond blijven leven.

4. Gebruik van warmte die bedrijven maken:

• Heel Nederland en daarmee dus ook Zaanstad moet energie op een schone manier opwekken. We kunnen de warmte die fabrieken maken, gebruiken voor het verwarmen van woningen.

5. Zaankanters met een handicap doen mee:

• In Zaanstad moet iedereen kunnen werken. Daarvoor is het nodig dat bedrijven zorgen voor werk dat iedereen kan doen. Zo heeft iedereen de kans om mee te doen.

6. Zo min mogelijk reizen:

• Een groeiende stad zorgt ervoor dat meer mensen onderweg zijn. D66 Zaanstad wil dat Zaanse inwoners niet ver hoeven te reizen naar hun werk. Hierdoor wordt het minder druk op de weg en in de trein.

7. Wonen en werken op dezelfde plekken:

• We willen dat we in de Achtersluispolder niet alleen kunnen werken, maar ook kunnen wonen. Dat moet dan wel goed bij elkaar passen