Schriftelijke vragen in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van de Gemeenteraad van Westland gesteld op 28 augustus 2021

betreft: Wegmaaien biodiversiteit

Tijdens de meest recente raadsvergadering kwam het maaibeleid van de gemeente uitgebreid ter sprake. Verschillende partijen spraken over ‘onkruid’ dat wel erg weelderig groeide. In een reactie gaf de wethouder aan dat door de omstandigheden de planten flink groeiden en dat de gemeente hard bezig was om dit bij te benen.

Bij een rondgang door Westland afgelopen week bleek de uitspraak van de wethouder helaas bewaarheid te worden. Op verschillende plekken, met name de bermen langs wegen, sloten en vaarten, waren planten en bloemen met de grond gelijk gemaakt, terwijl vele hiervan nog prachtig in bloei stonden. Deze planten en bloemen bevorderen de biodiversiteit in Westland en zorgen er ook voor dat insecten de komende maanden kunnen overwinteren.

D66 Westland heeft de afgelopen maanden volop genoten van het groeien en bloeien van deze bloemen en planten en vindt het zonde dat in een gemeente waar groen een schaars goed is, zulke korte metten gemaakt worden hiermee.

Dit geeft aanleiding tot de volgende vragen:
1. Herkent het college de bovenstaande schets van de gang van zaken?
2. Erkent het college dat de biodiversiteit in Westland onder druk staat?
3. Is het college het met D66 Westland eens dat deze bloemen en planten juist een bijdrage leveren aan de biodiversiteit binnen Westland?
4. Hoe houdt het college bij het maaien rekening met het overwinteren van bijvoorbeeld insecten?
5. Is het college bereid om het maaien van de bermen in de toekomst achterwege te laten dan wel flink te vertragen?

Wij verzoeken u deze vragen schriftelijk te beantwoorden binnen de daarvoor gestelde termijn.

Benjamin Hofland
fractievoorzitter D66 Westland