Schriftelijke vragen in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van de Gemeenteraad van Westland gesteld op 26 juni 2019

betreft: Kappen met kappen

In de algemene bekendmakingen van de gemeente valt vrijwel wekelijks te lezen dat er vergunningen worden afgegeven voor het kappen van bomen in Westland. Bij deze bekendmakingen wordt vaak niet gemeld of deze bomen herplant worden op een andere plaats of dat deze eindigen bij het reguliere afval.

Tijdens de afgelopen verkiezingen kwamen vrijwel alle partijen tot de conclusie dat er te weinig groen was binnen Westland en dat hierin geïnvesteerd zou moeten worden in de nieuwe bestuursperiode 2018-2022. Behalve deze politieke voornemens zijn er nog diverse afspraken zoals de Klimaatwet en het Akkoord van Parijs, die Nederland en Westland verplichten tot het reduceren van de CO2-uitstoot.

Bomen zijn een effectief middel om hiervoor in te zetten, aangezien deze CO2 opnemen. Een volwassen boom neemt jaarlijks meer dan 20 kilo CO2 op. In Westland worden er echter ook volwassen bomen gekapt en niet herplant op een andere locatie. Deze bomen verdwijnen dus voorgoed. Hiermee schaadt Westland niet alleen de biodiversiteit van onze gemeente, maar ook de afspraken die zijn gemaakt rondom de reductie van CO2.

Het bovenstaande leidt tot de volgende vragen:
1. Hoeveel bomen zijn er in de collegeperiodes 2014-2018 en 2018-2019 gekapt en hoeveel bomen zijn er voor deze gekapte bomen nieuw geplant?
2. Hoeveel bomen zijn er sinds 2014 herplant op een andere locatie?
3. Welk beleid hanteert het college bij het kappen, planten en herplanten van bomen?
4. Is het college het met D66 Westland en GroenLinks Westland eens dat er bij volwassen bomen alles aan gedaan moet worden om deze te herplanten op een andere locatie?
5. Wanneer voert het college de in de raadswerkgroep gedane toezegging uit om het register van gekapte en nieuw geplante bomen openbaar te maken via de gemeentelijke website?

Benjamin Hofland
fractievoorzitter D66 Westland