Anke Oosterhuis

Anke Oosterhuis - Beeld: © Margreet Pankey

Het is een bewogen tijd geweest voor ons allemaal; ineens was daar de lockdown en stonden onze levens volledig op de kop. Terwijl we plotseling massaal vanuit huis werkten en onze kinderen tussen zoom calls door bij de les probeerden te houden, veranderde ook de lokale politiek in de gemeente Westerveld ingrijpend; D66 besloot om uit het samenwerkingsverband Progressief Westerveld te stappen en op eigen kracht als zelfstandig verder te gaan.

• 48 jaar
  • Wapserveen
  • Zij/haar

Een spannende stap, zeker voor Anke Oosterhuis die hierdoor als eenmansfractie verder ging in de raad. Het feit dat alles ineens digitaal en op afstand ging maakte de uitdaging alleen maar groter.

Ook nu het leven langzaam weer richting ‘normaal’ gaat, zit D66 Westerveld niet stil en kijken ze al naar de lokale verkiezingen van maart volgend jaar. Eerste stap hierin was het kiezen van een lijsttrekker en afgelopen week hebben de leden de moed en inzet van Anke Oosterhuis beloond door haar unaniem te kiezen als lijsttrekker.

Anke reageert verheugd. “Ik ben heel blij met de steun en het vertrouwen van de leden die mij hebben gekozen tot lijsttrekker!”. Ze erkent dat het een bewogen beslissing is geweest om als D66 Westerveld zelfstandig de partij te vertegenwoordigen. “Als eenmansfractie is het best een klus om alle agendapunten, en dat zijn er nogal wat, bij te houden”. Gelukkig staat ze er niet helemaal alleen voor. “We hebben een aantal actieve leden binnen de afdeling die met mij meedenken en zo proberen we D66 zo goed mogelijk in de gemeente te vertegenwoordigen. We kijken uit naar een mooie, eerste D66 Westerveld campagne in maart volgend jaar”.

Geboren en getogen in Wapserveen, Anke verhuisde na haar afstuderen naar het westen van het land en was onder meer werkzaam voor Centraal Orgaan opvang asielzoekers. Maar de geboortegrond bleef trekken. “Op een gegeven moment ga je toch denken aan kinderen en waar je je kinderen dan zou willen laten opgroeien. Voor ons was de keuze eigenlijk snel gemaakt”. Zo geschiedde en inmiddels wonen Anke, haar man en drie kinderen inmiddels weer ruim 15 jaar in Wapserveen, in de boerderij van haar opa en oma. Zij gelooft in de kracht van haar mooie plattelandsgemeente en vind het belangrijk om de kloof tussen de politiek en de inwoners van de gemeente te verkleinen.“Je doet het uiteindelijk allemaal voor de lokale gemeenschap. We zijn continu bezig met manieren te bedenken om de drempel zo laag mogelijk te maken voor mensen om mee te denken en inbreng te geven”.

Op de planning staat bijvoorbeeld een zomerborrel die voor iedereen, dus ook niet-leden toegankelijk is. “Hierover zullen we binnenkort een aankondiging over doen. En voor wie mij en de D66-idealen in de tussentijd beter wil leren kennen; ik maak graag een koffie- of een wandelafspraak, dat mag immers weer!”