Blijf op de hoogte!

maandag 11 september 2017

Werkgevers en werknemers, wees constructief

Werkgevers- en werknemersorganisaties hebben vorige week geen akkoord bereikt over hervorming van de arbeidsmarkt. D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold: “Ik vind het uiterst betreurenswaardig dat werkgevers en werknemers niet tot een akkoord zijn gekomen. Politiek en de polder hadden juist nú de handen ineen moeten slaan. Vernieuwende samenwerking levert altijd meer op dan vastgeroeste verdeeldheid.”

Tweedeling

De eerdere poging van het vorige kabinet tot hervorming van de arbeidsmarkt is niet gelukt. Het aandeel flexbanen nam toe en het aandeel vaste banen nam af. “Steeds meer werknemers zitten vast in flexibele contracten. Tegelijkertijd zie je dat mensen met een klein bedrijf geen mensen in dienst durven te nemen. Zij schrikken van twee jaar loondoorbetaling bij ziekte, een kostenpost waar hun bedrijf failliet door zou kunnen gaan. Daarom kiezen ze dan vaak voor uitzendkrachten. Daarbij komt ook nog eens dat veel zelfstandigen worden geremd in hun ondernemerschap of zich maar lastig kunnen verzekeren”, aldus Pechtold. “Niets doen is nu geen optie. De tweedeling op de arbeidsmarkt moet worden aangepakt. Dat was een speerpunt van D66 in de campagne. En dat is het nog steeds in de formatieonderhandelingen.”

Formatie

De formerende partijen VVD, CDA, D66 en CU spraken opnieuw met de voorzitters van werkgeversorganisatie VNO-NCW en vakbond FNV. Pechtold: “Wij blijven hopen op een constructieve inzet van werkgevers en werknemers. Er liggen grote kansen voor win-win oplossingen. Oplossingen waarbij werkgevers weer vaste banen durven te geven. Waarbij we iets doen tegen doorgeslagen flexcontracten. Waarbij de lonen omhooggaan. Waarbij we investeren in kansen voor mensen die nu ongewild langs de kant staan.”