Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

Politiek Secretaris

De Tweede Kamerfractie is op zoek naar een Politiek Secretaris. We zoeken iemand die grote lijnen ziet én uitstippelt, hiervoor de juiste mensen met elkaar in contact brengt en zorgt dat zaken ook worden uitgevoerd.

Werken bij de Tweede Kamerfractie van D66 is kiezen voor een dynamische baan in het hart van de politiek. Op het Haagse Binnenhof vertegenwoordigt een team van gedreven en ervaren Kamerleden en medewerkers samen de sociaalliberale stem van de Nederlandse bevolking. D66 bevindt zich in het midden van het politieke spectrum. De partij staat voor een Nederland van verandering, van vooruitgang. D66 kiest voor vrijheid, kansen, duurzame groei en samenwerken en samenleven in Europa.

Inhoud van de functie

De politiek secretaris is de spin in het web van de D66 fractie. Een overkoepelende, aanjagende en verbindende factor voor de hele fractie. Een strateeg, die inhoudelijk en politiek aan de bal is. Grote lijnen zien én uitstippelen, hiervoor de juiste mensen met elkaar in contact brengen, en zorgen dat zaken ook worden uitgevoerd.

De politiek secretaris is een energieke vernieuwer die de samenhang in de inhoudelijke agenda van de fractie borgt en vernieuwing aanjaagt. Niet alleen qua proces maar boven alles vanuit de inhoud. Is verantwoordelijk voor strategisch advies voor de fractie – inclusief de fractievoorzitter. Werkt daarbij heel nauw samen met de politiek adviseur van de fractievoorzitter, het hoofd communicatie en de ambtelijk secretaris. De politiek secretaris is ook voorzitter van het medewerkers overleg, heeft zitting in  het fractiebestuur en neemt deel aan de wekelijkse fractievergadering en het bewindspersonenoverleg

De politiek secretaris adviseert niet alleen over de politiek-strategische inzet van de fractie op korte termijn, maar voert ook regie over de agenda voor de langere termijn en borgt dat deze lange termijn niet ondersneeuwt in de “waan van de dag”. In nauwe samenwerking met Kamerleden voert de politiek secretaris richting medewerkers regie op de inhoudelijke agenda. Als aanjager maar ook als borger van de uitvoering en borger van overzicht.

De politiek secretaris stuurt de clusterleiders en de EU-liaison officer  aan en is zichtbaar bij clusters en benaderbaar voor medewerkers. De politiek secretaris is als cement binnen de fractie, zowel voor de medewerkers onderling als tussen medewerkers en Kamerleden.

Functie-eisen

• Zwaargewicht met zeer uitgebreide werkervaring in politiek-bestuurlijke omgeving.
  • Academisch werk- en denkniveau.
  • D66’er in hart en ziel en bekend met de richtingwijzers, waarden en standpunten van de partij.
  • “Politiek dier” met ervaring met het Haagse en/of politieke werk, in het bijzonder de politiek-strategische en beleidsmatige advisering.
  • Energieke en creatieve vernieuwer, die bewezen inhoudelijk zeer sterk en creatief is,  idealen en ideeën kan omzetten in concrete actie en daarin ook de medewerkers van de fractie ondersteunt en de voortgang borgt.
  • Effectief en open leidinggevende die zowel kan aanjagen als de rustige verbinder zijn in spannende tijden.
  • Kan mensen meenemen via inhoud en stijl. Enthousiaste optimist, zeer benaderbaar en zichtbaar betrokken.
  • Bewezen ervaring met het houden van overzicht en het geven van sturing in een zeer dynamische omgeving.
  • Communicatief zeer sterk, zowel mondeling als schriftelijk

Gevraagde competenties

• Analytisch
  • Resultaatgericht
  • Proactief
  • Omgevingsbewust
  • Adviesvaardigheden
  • Creatief
  • Flexibel
  • Samenwerken

Solliciteren?

Deze functie is ingeschaald in schaal 13/14 van de BBRA (salaristabel van Rijksambtenaren). De inschaling is verder afhankelijk van je vooropleiding en ervaring. Daarnaast is onze eigen rechtspositieregeling van toepassing. Voor meer informatie over de vacature kun je contact opnemen met Steven van Weyenberg, Kamerlid , 070-3183066. Je sollicitatie, voorzien van motivatie en CV, kun je tot en met 3 december 2018 sturen naar: D66sollicitatiesTK@tweedekamer.nl

Acquisitie n.a.v. deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Laatst gewijzigd op 3 december 2018