Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

Fondsenwerver/relatiebeheerder

We zijn op zoek naar een fondsenwerver/relatiebeheerder. Je komt te werken op het Landelijk Bureau van D66.

Iemand die vol enthousiasme de telefoon oppakt en onbescheiden vragen durft te stellen. Iemand die goed schrijft en zich mondeling ook uitstekend uitdrukt. Iemand die steeds weer nieuwe acties bedenkt om grote of heel veel kleine giften binnen te halen. Iemand die gemakkelijk schakelt met verschillende mensen en goed is in het onderhouden van relaties. Iemand die gemotiveerd is om de beste campagnes voor D66 neer te zetten.

Doel van de functie

De fondsenwerver/relatiebeheerder is verantwoordelijk voor het kordaat, efficiënt en secuur regelen van alle werkzaamheden rond fondsenwerving. En coördineert de fondsenwerving met het Landelijk Bestuurslid Leden- en Fondsenwerving, de Fondsenwervingscommissie en collega’s. De fondsenwerver is het eerste aanspreekpunt voor alle vragen over fondsenwerving. Een belangrijk onderdeel van de functie is ook het contact met leden en donateurs op een warme, verbindende en uitnodigende manier. De fondsenwerver geeft actief uitvoering aan de fondsenwervingsplannen en signaleert en benoemt continu kansen.

De fondsenwerver is verantwoordelijk voor het beheren van de totale giftenstroom voor de vereniging D66. Naast goede registratie van de gegevens en inning die daarmee samenhangen, ziet en benut de fondsenwerver kansen voor extra donaties.

Samenwerken

In de functie werk je nauw samen met het Landelijk Bestuurslid Leden- en Fondsenwerving, die verantwoordelijk is voor de algehele strategie en aanpak. Samen met je collega’s binnen het cluster Campagne & Communicatie organiseer je evenementen en acties gericht op fondsenwerving en stem je af ten behoeve van ledenwerving en -behoud. De uitvoering van al deze activiteiten doe je samen met diverse teams/collega’s in wisselende samenstelling -afhankelijk van het soort activiteit.

Waar kom je te werken?

Als fondsenwerver werk je op het Landelijk Bureau van D66. In opdracht van het Landelijk Bestuur voeren we vele taken uit voor D66, waaronder het tot stand brengen van verkiezingscampagnes, leden- en fondsenwerving, talentontwikkeling, digitalisering, ondersteuning aan afdelingen, ledenadministratie en de totstandkoming van verkiezingsprogramma’s. Ook het internationale werk behoort tot het werkveld van het Landelijk Bureau. Het Landelijk Bureau is het kloppend hart van de politieke vereniging, waarbij vrijwilligersmanagement en het ontsluiten en verbinden van de kennis, kunde en energie binnen de partij voorop staan.

Organisatorische positie

De fondsenwerver valt onder de manager Campagne en Communicatie. Bestuurlijk valt de functie onder het Landelijk Bestuurslid Leden- en Fondsenwerving.

Je hebt in deze functie te maken met veel verschillende onderdelen van de partij:

• Fondsenwervingscommissie
  • Afdelings- en regiobestuursleden en –besturen
  • Landelijk Bestuur
  • Leden/donateurs
  • Politici op diverse niveaus

Functieprofiel en/of algemene kenmerken:

• Ondernemend en pro-actief;
  • Nauwkeurig en georganiseerd;
  • Goede communicatieve vaardigheden (schriftelijk en mondeling);
  • Gaat projectmatig en resultaat gedreven te werk;
  • Participeert actief binnen zijn/haar cluster. Reflecteert en ontwikkelt zich als professional binnen zijn cluster en de vereniging. Kan wanneer nodig een coördinerende rol op zich nemen.
  • Geloof in het werk, kan boodschap sterk overdragen in alles wat je doet;
  • Bereid flexibele werkuren, ook in avonden en weekenden, te hanteren;
  • Hart voor de politieke partij D66, als ook voor de vereniging D66.

Belangrijkste competenties:

• Ondernemerschap
  • Resultaatgerichtheid
  • Communicatieve vaardigheden
  • Zorgvuldigheid
  • Overtuigingskracht

Verantwoordelijkheden, bevoegdheden, resultaatgebieden:

• Leden, donateurs en vrijwilligers binden en activeren voor giften door planmatige en effectieve communicatie
  • Ondersteunen en aanjagen leden van de fondsenwervingscommissie
  • Kansen signaleren en voorstellen doen tot uitvoeringsplannen
  • Ondersteunen en/of coördineren bij evenementen (hetzij puur fondsenwervend, hetzij als fondsenwervend onderdeel van het evenement, zoals een Congres);
  • Ondersteunen en /of coördineren van acties gericht op fondsenwerving denk aan crowdfunding en diners
  • Allerhande administratieve werkzaamheden ten behoeve van Fondsenwerving zoals het verwerken van donateursgegevens in een CRM systeem en het bijhouden van schenkingsovereenkomsten.

Kennis, ervaring, opleiding:

• HBO/HBO+ denk- en werkniveau;
  • Kennis van en affiniteit met D66-gedachtegoed;
  • Enige sales-, relatiebeheer en/of fundraisingervaring is een pré
  • Goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden
  • Enige ervaring met de back office van fondsenwerving, of vergelijkbare administratief/organisatorisch ondersteunende functies;
  • Bij voorkeur enige ervaring op juridisch gebied, dan wel goed in doorgronden van juridisch taalgebruik;
  • Bij voorkeur ervaring met projectcoördinatie, liefst in een verenigingsomgeving dan wel een bestuurlijk complexe omgeving.

Arbeidsvoorwaarden

Het betreft een functie voor 32 uur per week, ingangsdatum in overleg. In eerste instantie bieden wij een dienstverband van een jaar, met uitzicht op verlenging. De standplaats is het Landelijk Bureau in Den Haag, maar je werkzaamheden vinden soms door het hele land plaats, en regelmatig ook ’s avonds en in weekenden. De functie is ingeschaald in schaal 8/9 van de schalen van de BBRA (exacte trede afhankelijk van je werkervaring). Het Landelijk Bureau kent verder 8% vakantietoeslag, 8,3% eindejaarsuitkering, reiskostenvergoeding op basis van OV en een pensioenregeling. Er kan een aanloopschaal gehanteerd worden. We bieden, in goed overleg, ruimte voor een (relevante) opleiding in het kader van je persoonlijke en/of professionele ontwikkeling.

Belangstelling?

Solliciteren kan door een motivatiebrief en CV te sturen naar het Landelijk Bureau t.a.v. Martijn Bordewijk (HR adviseur) via vacature@d66.nl.
Met vragen kan Sander Bus, Directeur Landelijk Bureau, worden benaderd, via sander.bus@d66.nl of 06-17688930.
Een beknopte online screening (zoekopdracht met Google) maakt onderdeel uit van de procedure.

Laatst gewijzigd op 1 februari 2019