Blijf op de hoogte!

donderdag 22 maart 2018

Sjoerd Sjoerdsma: “We staan in veel gemeenten met trots op het podium”

Laat ik beginnen met zeggen dat ik trots ben. Trots op al die campagnevrijwilligers die de afgelopen maanden iedere dag campagne hebben gevoerd. En ik ben trots op de uitslagen. We hadden vaak goud, maar we hebben nu in heel veel gemeenten zilver!

Dat is natuurlijk een schrale troost voor hen die net niet in de gemeenteraad zijn gekozen. Dat is pijnlijk, maar doet niets af aan ieders inzet in de afgelopen weken en maanden. Hierboven kunt u de toespraak van Alexander Pechtold bekijken die hij gaf in een volle zaal tijdens onze uitslagenavond.

Vier jaar geleden haalden we onze beste uitslag ooit. In 39 gemeenten werden we de grootste partij, soms zelfs met een enorme marge. Met dat enorme succes van 2014 achter ons, was vanaf dag één duidelijk dat evenaring in 2018 een enorme opgave zou worden. Voor het eerst in 12 jaar voerden we een campagne vanuit het kabinet. En dat in een politiek landschap dat steeds verder versplintert. Die ontwikkeling zagen we vorig jaar in de Tweede Kamer en zien we nu ook in gemeenteraden in het hele land.

Het is duidelijk dat we gisteren een tikje kregen. Natuurlijk waren we graag de grootste gebleven in heel veel gemeenten, maar vergeet niet dat we dat vandaag nog steeds zijn in steden als Leiden, Gouda en Amersfoort. In veel gemeenten werd het zilver. Maar wel zilver met een glans. Dat betekent voor ons: geen diepe dalen die volgen op hoge toppen, maar een volwassen partij die in steeds meer gemeenten een centrale rol inneemt.

D66 was de afgelopen tijd overal. We hebben meer vrijwilligers op de been gebracht en bij meer huizen aangebeld, dan ooit te voren! En wat waren we zichtbaar, op straat, in de massamedia en online. Dankzij die inzet van jullie allen hebben we het best haalbare resultaat geboekt en met diezelfde inzet kunnen jullie ook de komende jaren de best haalbare resultaten blijven boeken in jullie gemeenten. Samen krijgen we het voor elkaar!

Sjoerd Sjoerdsma, Campagneleider