Veiligheid en ondermijning

Wassenaar is een klein dorp, waar men elkaar kent en de lijnen kort zijn tussen bestuurders, gemeenteraadsleden, inwoners en ondernemers. Dat is een groot goed, maar dit levert ook potentiele integriteitsrisico’s op. Juist in zo’n hechte omgeving moet er daarom veel aandacht worden gegeven aan veiligheid, integriteit en het voorkomen van ondermijning.

• Aanspreekcultuur en meldpunt: Bestuurders en gemeenteraadsleden moeten elkaar kunnen aanspreken op het nemen van besluiten en het realiseren van vastgesteld beleid binnen vooraf geformuleerde visies en kaders. D66 wil dat er een onafhankelijk, anoniem meldpunt komt voor zowel burgers als bestuurders, wanneer zij de indruk hebben dat hier niet zorgvuldig mee wordt omgegaan. Ook wil D66 dat het vergroten van weerbaarheid onderdeel is van het opleidingsprogramma van bestuurders en ambtenaren.
  • Ondermijning: D66 wil dat de politie in Wassenaar actief inzet op het verbreken van de verbindingen tussen boven- en onderwereld en toeziet op ondermijning, omkoping en weerbaarheid van het gemeenteapparaat en bestuurders.
  • Openbare aanbesteding: D66 wil een strikt mechanisme in het gemeentelijke apparaat inbouwen dat controleert of openbare aanbesteding volgens alle regels gaat en er geen ongeoorloofde onderhandse gunning aan partijen plaatsvindt.
  • Vastgoedontwikkeling binnen gemeentelijke kaders: D66 wil dat de gemeente leidend blijft en dat vastgoedontwikkelaars per definitie werken binnen het omgevingsbeleid en het inwonersparticipatiebeleid van Wassenaar.
  • Doorlooptijden: wanneer de gemeente besluiten neemt, is het soms onvermijdelijk dat hiermee de individuele belangen van inwoners of ondernemers geschaad worden. Besluiten hebben daardoor een hele lange doorlooptijd. D66 wil dat Wassenaar – met goed gebruik van democratische spelregels – de doorlooptijden terugbrengt.
  • Criminaliteit: D66 wil een actief beleid gericht op criminaliteitsbestrijding van de gemeente Wassenaar en een actief toezicht door de politie, o.a. gericht op het tegengaan van ondermijning en drugsteelt.