Samenwerking college en gemeenteraad

Gezien de omvang van de gemeente, is het aantal fulltime werkende wethouders beperkt, maar de uitdagingen groot. Dit betekent voor collegeleden dat de werkdruk hoog is. De verbinding met de gemeenteraad vraagt continu aandacht.

• Verdeling portefeuilles: Bij de verdeling van de portefeuilles moet niet alleen aandacht worden gegeven aan een goede invulling van de maatschappelijke opgaven, maar ook aan de bijbehorende werkdruk.
  • Antwoordtermijnen: gezien de overvolle agenda van het college van B&W, laten de antwoorden op vragen van de gemeenteraad vaak langer op zich wachten dan wenselijk. Dit komt de verbinding van de burgers met de politiek niet ten goede. D66 wil dat antwoordtermijnen in een bestuurlijke paragraaf worden opgenomen en worden gehandhaafd.
  • Inzicht in de regio: Wassenaar is in zeer veel regionale verbanden opgenomen: de MRDH, de Veiligheidsregio, Avalex, de GGZ, Dunea, NPHD, etcetera. De inbreng en de belangen van Wassenaar in deze verbanden moet door raadsleden beter kunnen worden gecontroleerd, zij moeten hier meer invloed op kunnen uitoefenen. D66 wil in de bestuurlijke paragraaf opnemen dat het college van B&W de raad regelmatig informeert over haar activiteiten in regionale samenwerkingsverbanden.