Internationals thuis in Wassenaar

Wassenaar is een dorp met een grote internationale gemeenschap: bijna 20 procent van de inwoners is expat, arbeidsmigrant of asielzoeker (internationals). De internationale gemeenschap stimuleert de lokale economie, onderhoudt landgoederen en monumentale huizen en zorgt voor dynamiek en verjonging.

• Nota Internationals: Het gemeentebestuur van Wassenaar kondigt voor 2022 een Nota Internationals aan. D66 vindt dat daarin recht gedaan moet worden aan de belangrijke positie van internationals in de gemeente. Het is goed dat de website van de gemeente ook in het Engels is, maar dat is niet genoeg. D66 vindt dat er 1 centraal aanspreekpunt moet zijn binnen de gemeente voor internationals.
  • Inspraak: D66 wil dat de gemeente en de gemeenteraad zorgen dat haar communicatie begrijpelijk en toegankelijk is voor internationals en dat ook internationals betrokken worden bij inspraak- en participatietrajecten.
  • Kloof verminderen: Om de kloof tussen ambassades en lokale bevolking te dichten, zo zou er 1x per jaar een “open ambassade dag” kunnen worden georganiseerd. Ook kan een internationaal zomerfestival met theater, kunst en muziek bijdragen aan meer wederzijds begrip en waardering. De verantwoordelijke wethouder dient contacten te onderhouden met de hier residerende ambassadeurs.
  • Kiesrecht: Daarnaast vindt D66 het belangrijk dat de gemeente aandacht besteedt aan de staatsrechtelijke positie van internationals in Wassenaar. Zo hebben onderdanen van andere lidstaten van de Europese Unie die in Nederland wonen onder dezelfde voorwaarden als Nederlanders actief en passief kiesrecht voor de gemeenteraadsverkiezingen
  • Leefbaarheid: Internationals zijn in de zomervakantie vaak lang op vakantie, huizen die niet verhuurd worden staan vaak lang leeg. Dit komt de veiligheid en leefbaarheid van met name de villawijken niet ten goede. D66 wil dat de gemeente toeziet op het behoud van leefbare, veilige woonwijken.