Vught loopt wederom massaal uit voor onacceptabele spoorplannen

Liep Vught op maandag 13 februari al massaal uit voor een informatiebijeenkomst van Prorail, ook afgelopen avond was het ongekend druk op een gemeentelijke bijeenkomst in de Martinihal in Vught. Maar liefst 700 inwoners van Vught lieten zich informeren over de opties die er allemaal zijn om protest aan te tekenen tegen de plannen op het spoor vanaf 2020. De gemeentelijke bijeenkomst van vanavond was duidelijk beter georganiseerd dan die van Prorail, waar hotel De Witte veel te klein was voor één informatiebijeenkomst en er twee sessies nodig waren.
AfvoerputjeAl sinds 2007 wordt er continu vanuit Vught gelobbyd voor een oplossing voor Vught in het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Het huidige en het vorige college van burgemeester en wethouders hebben geen moment onbenut gelaten om 'Den Haag' erop te wijzen dat Vught niet het infrastructurele afvoerputje van Nederland mag worden. En die lobby was niet onverdienstelijk. Eind vorig jaar werd een doorbraak bereikt in het dossier N65.
ActieZo'n doorbraak is ook nodig voor het spoor, waarbij -voor zover je ze kunt vergelijken- de overlast van het spoor na 2020 nog dramatischer wordt dan de N65-problematiek. Dat vraagt om actie. Tijdens de bijeenkomst werden ideeën verzameld voor allerlei acties; van ludieke acties tot juridische bijstand vanuit de Vughtse samenleving. Op de avond startte de eerste actie: een kaartenactie richting Den Haag. 
De actiekaart

OnacceptabelDe plannen met het spoor en de daarbij gepresenteerde maatregelen als compensatie zijn onacceptabel voor Vught: te veel overlast door een overbelast spoor. Spoorboekloos rijden (elke 5 minuten een intercity) wordt ingevoerd en de route voor het goederenvervoer door Zuid-Nederland wordt verlegd. Nu loopt die via Eindhoven, Tilburg, Breda naar Rotterdam. Vanaf 2020 gaat de route van Eindhoven via Boxtel, Vught en Den Bosch naar de Betuwelijn. 
Gevolgen Dit alles zorgt voor veel meer treinen door Vught, in totaal 430 passagierstreinen en 150 goederentreinen per dag. De gevolgen van 40 treinen per uur zijn ongekend groot:■ Meer geluidsoverlast.■ Barrierèwerking, de spoorbomen zijn nog vaker dicht dan nu, wat Vught nog meer onderverdeeld.■ Overlast door trillingen, vooral van de goederentreinen■ Toenemende onveiligheid; enerzijds door de goederentreinen, anderzijds doordat de spoorwegovergangen steeds vaker dicht zijn.■ De aanleg van een ongelijkvloerse spoorkruising waar de twee spoorlijnen bij elkaar komen.■ Vier sporen tussen ’s Hertogenbosch en Vught.
Vught OntspoortVerschillende buurtcomités en actiegroepen hebben hun krachten gebundeld in het actieplatform ‘Samen voor Vught’. De club is ook de website Vught Ontspoort gestart. Hierop staat nog veel meer achtergrondinformatie over de spoorplannen. ‘Samen voor Vught’ zit ook op twitter en roept iedereen die wat twittert over het spoor op om de hashtag #phsvught te gebruiken.
Hans Togtema namens ‘Samen voor Vught’

D66 Vught over PHSD66 vindt dat dit niet allemaal zomaar kan Vught kan niet geconfronteerd worden met veel meer treinen en de bijbehorende overlast. ■ D66 vindt het goed dat er geinvesteerd wordt in het openbaar vervoer, maar de locale effecten moeten beperkt worden.■ D66 vindt dat er een goede oplossing moet komen voor de bereikbaarheid, het spoor mag geen grotere barriere worden dan het nu al is.■ De geluids- en trillingsoverlast mag niet toenemen ten opzichte van nu. ■ Wat D66 betreft worden in de komende MER- en tracé-studie ook andere alternatieven meegenomen. Waarom bijvoorbeeld geen verdiepte ligging van het spoor zoals in Best?
Niet akkoordWat in elk geval nodig is, is dat heel Vught aan Den Haag laat merken, dat op deze wijze Vught niet akkoord zal gaan met de nu voorgestelde plannen. Ook D66 Vught is hier nog niet klaar mee en zal de fractie in de Tweede Kamer blijven aansporen om met betere oplossingen voor Vught te komen. Dat deden we twee weken al bij het bezoek van Alexander Pechtold aan deze regio en ook afgelopen zaterdag werd bij de Brabantse D66-regiovergadering nogmaals aangedrongen op een oplossing. Bij die vergadering was D66-Tweede Kamerlid Kees Verhoeven (infrastructuur) aanwezig. Verder bouwen we een gezamenlijke aanpak in de regio verder uit, niet alleen naar de direct omliggende plaatsen, maar ook naar Geldermalsen waar precies hetzelfde probleem speelt.
PrijskaartjeOplossingen zijn bekend. Wat te denken van een ondergronds spoor, net als in Best. Ook heeft de gemeente in 2009 een ideaal plan gemaakt met de titel 'Van knelpunt naar knooppunt': spoor langs of onder de A2. Daar hangt inderdaad een fiks prijskaartje aan, maar voor wat hoort wat. In de beslissing voor zoveel extra treinen door de gemeente heeft Vught nog nooit een stem gehad. Bovendien geldt ook hier het principe 'de vervuiler betaalt'. Prorail dus.
 Meer dan 700 Vughtenaren kwamen naar de Martinihal 
Wethouder Wilbert Seuren
  

Bekijk ook:Tv-item van Omroep Brabant over deze bijeenkomst
Luister ook:Radio-item van Omroep Brabant over deze bijeenkomst
Lees ook:- Pechtold bij bezoek aan regio met neus op de PHS-feiten gedrukt (19/3/2012)- Vught massaal op info-avond over onacceptabele spoorplannen (13/2/2012)- Vught klaagt massaal over treinproef(21/10/2010)- Peiling: Geen extra overlast door extra treinen door Vught(28/8/2010)- D66 Vught: niet nog meer overlast van het spoor(9/6/2010)