Verbreding A2: veel negatieve effecten voor Vught
Rijkswaterstaat heeft zeer concrete plannen voor de verbreding van de snelweg A2 tussen ’s Hertogenbosch en Eindhoven. Onlangs lag hiervoor het ontwerp tracé besluit ter inzage. Met het tracébesluit en de bijbehorende studie naar de milieueffecten wordt echt duidelijk wat de effecten voor Vught zijn van de verbreding van de A2. De effecten voor Vught zijn fors.
Bereikbaarheid
D66 Vught vindt het van groot belang dat Vught goed bereikbaar is. De bereikbaarheid van Vught is immers een van de belangrijke kwaliteiten voor Vught. Het verbreden van de A2 is daarom niet iets waar D66 hoe dan ook tegen is.
Barrière
Waar D66 wel problemen mee heeft, zijn de negatieve effecten van de verbreding zoals verminderde luchtkwaliteit en het toenemen van de geluidsoverlast. Als de plannen van Rijkswaterstaat gerealiseerd worden verdwijnt Vught achter een muur van geluidsschermen. Het is natuurlijk goed dat er maatregelen genomen moeten worden tegen het geluid van de weg, maar dat Vught voor een groot deel achter 6 meter hoge geluidsschermen verdwijnt, vindt D66 niet wenselijk. Door de schermen neemt de barrière werking van de A2 verder toe. De relatie van Vught met bijvoorbeeld kasteel Maurick verdwijnt.
Goedkoop
De verbreding van de A2 wordt zo goedkoop mogelijk uitgevoerd. Dit betekent dat de A2 verbreed wordt binnen het bestaande profiel. Om binnen het bestaande profiel een extra rijbaan per richting toe te voegen wordt de vluchtstrook bij Vught over een lengte van 900 meter weggehaald. Met name in combinatie de hoge geluidsschermen over een grote lengte zorgt dit volgens ons voor onveilige situaties. Niet alleen op de weg, maar ook in de omgeving van de weg. Hoe kunnen hulpverleners immers bij een ongeluk komen als er een geluidsscherm in de weg staat en er geen vluchtstrook aanwezig is.
Zienswijze
De gemeente Vught heeft een uitgebreide zienswijze ingediend. D66 is het eens met de zienswijze van de gemeente. De zienswijze van de gemeente benadrukt terecht de bijzondere situatie in Vught, Vught heeft niet alleen te maken met de A2, maar heeft ook overlast van de N65 maar ondervindt ook de negatieve effecten van het programma hoogfrequent spoor.
Lange termijn
D66 vindt dat er gewerkt moet worden aan een goede en realistische lange termijnoplossing. De prognoses die voor het verkeer gemaakt zijn, laten zien dat in 2020 de 3 rijstroken per richting niet meer voldoende zijn. Laten we nu dus samen gaan werken aan een plan voor de echt lange termijn.