Veel steun voor verzet tegen fietstunnel N65
De fietstunnel onder de N65 ter hoogte van de Martinilaan/Breautélaan was het onderwerp waar D66 Vught de afgelopen weken de meeste spontane, positieve reacties op heeft gekregen. Het standpunt van D66 is duidelijk: geen tunnel aanleggen en 'liever meteen de grond in', waarmee we willen zeggen dat we er alles aan doen om de weg zo snel mogelijk verdiept aangelegd te krijgen. De actie 'Duizend keer liever de grond in' waarmee we de afgelopen weken duizend schepjes uitdeelden, was een groot succes. Voor degenen die nog niet weten waarom D66 tegen de tunnel is, volgt hier nogmaals onze motivering:
- De tunnel kost 5 miljoen euro. Rijkswaterstaat betaalt 4 miljoen, Vught 1 miljoen. Waar halen we dat geld vandaan in een tijd waarin we ook fors minder geld van het rijk gaan krijgen? Als het al een miljoen waard zou zijn, moeten partijen maar aangeven waar ze dat miljoen vandaan gaan halen.
- Een fietstunnel schrijf je niet af in 10 jaar. En hij ligt er nog niet, dus als hij er uiteindelijk is, is de levensduur misschien nog korter.
- Volgens het CDA is het niet erg om een fietstunnel in 10 jaar af te schrijven, omdat de kosten nog geen 2 procent van het totale plan (een verdieping van de N65) bedragen. D66 Vught vindt het zacht uitgedrukt nogal vreemd om zo te redeneren. Rekenen we zo ook in de gemeentebegroting? Stappen we makkelijk over een verspilling van twee procent (in dit geval 5 miljoen euro)?
- Rijkswaterstaat betaalt mee aan de tunnel uit eigen belang omdat de doorstroming op de N65 dan namelijk beter wordt. Daar is helemaal niks mis mee, maar als de doorstroom door de tunnel beter wordt, bestaat het gevaar dat de urgentie voor de verdieping van de hele weg wegvalt. En dat is nou juist de duurzame, structurele aanpak die we willen.
- Volgens Tweede Kamerleden van het CDA doet het Vught geen goed als de politiek en inwoners verdeeld zijn over dit plan. Helemaal mee eens, dus D66 Vught vindt dat er álles aan gedaan moet worden om het plan waar iedereen voor is: de N65 de grond in.
- Zijn we er ook echt met 1 miljoen euro? De weerstand tegen de fietstunnel is -om verschillende redenen- groot. Zó groot dat het natuurlijk niet alleen jaren gaat duren voordat alle procedures doorlopen zijn, we zijn meteen ook veel geld kwijt aan kosten van rechtszaken die aangespannen zullen worden.
- Het platform Vught Structureel heeft verschillende interessante alternatieven geopperd. D66 Vught kan daar nog niet over oordelen, omdat de gemeentee ze dus dusver niet serieus genomen heeft en ze niet heeft laten onderzoeken. D66 Vught wil dat er wel en onderzoek naar gedaan wordt.
- Tunnel of geen tunnel: fietsers blijven de kortste route nemen. Neem nou mensen die in Vught-Noord wonen en naar het centrum willen. De meeste fietsers pakken de kortste weg, dus de oversteek van de John F. Kennedylaan naar de Hevoirtseweg en niet de veilige oversteek over de N65 over de Aart Heymlaan.
- Door de tunnel vervalt het verkeerslicht bij de Breautélaan/Martinilaan wat de doorstroming ten goede komt. D66 vraagt zich echter af of de andere twee oversteekplaatsen dan niet onveiliger worden, omdat de auto’s deze dan met nóg hogere snelheid kunnen naderen.