Petitie voor Tweede Kamer: N65 nog hoger op de agenda
Verschillende leden van de Tweede Kamer krijgen vanavond een petitie aangeboden waarin wordt opgeroepen dat de N65 nog hoger op de agenda komt. De petitie is opgesteld door Vught, Den Bosch, Haaren, Oisterwijk en Tilburg, kortom alle gemeenten die met de N65 te maken hebben. D66-wethouder Wilbert Seuren zal als voorzitter van de Stuurgroep N65 met een afvaardiging van alle politieke partijen de petitie overhandigen.
Alle gemeenten die grenzen aan de N65 willen een integrale aanpak. De problemen zijn overal verschillend, maar zonder overdrijven nergens zo groot als in Vught: Vught-Noord wordt gescheiden van de rest van het dorp. Een tunnel of op zijn minst een verdiepte ligging van de weg zou de problemen doen verminderen.
Sinds enkele jaren staat de N65 ook op de Haagse agenda en ook de provincie ziet de urgentie van aanpakken in. De rijksweg is echter nog niet opgenomen in het investeringsprogramma voor de lange termijn. In plaats daarvan komt er een 'gebiedsgerichte pilot'. Klinkt kansrijk, maar niemand weet nog precies wat dat inhoudt. Doel is dat de gemeenten in deze regio gezamenlijk met een plan komen, maar hoe het een en ander betaald moet worden, is nog onduidelijk.
Vught, Den Bosch, Haaren, Oisterwijk en Tilburg willen wel snel duidelijkheid. Om aan te tonen dat alle gemeenten er zo over denken, wordt vanavond in Den Haag de petitie aangeboden.
Afgelopen vrijdag bezochten Statenleden en raadsleden uit de regio de verschillende knelpunten van de N65. Op de foto vertelt wethouder Seuren over dit knelpunt in Vught.
AanvullingDe uiteindelijke overhandiging van de petitie is enigszins teleurstellend verlopen. In de Tweede Kamercommissie zaten allemaal nieuwe Tweede Kamerleden die de N65-problematiek helemaal nog niet kenden. Bovendien was de verkiezing van de nieuwe voorzitter van de Tweede Kamer uitgelopen, waardoor er geen tijd meer was om de petitie toe te lichten. Toch hebben alle Tweede Kamerleden deze nog ontvangen. Kortom: er is dus nog een hoop werk aan de winkel. Aan D66 Vught zal het niet liggen!
Alle gemeenten die grenzen aan de N65 willen een integrale aanpak. De problemen zijn overal verschillend, maar zonder overdrijven nergens zo groot als in Vught: Vught-Noord wordt gescheiden van de rest van het dorp. Een tunnel of op zijn minst een verdiepte ligging van de weg zou de problemen doen verminderen.
Sinds enkele jaren staat de N65 ook op de Haagse agenda en ook de provincie ziet de urgentie van aanpakken in. De rijksweg is echter nog niet opgenomen in het investeringsprogramma voor de lange termijn. In plaats daarvan komt er een 'gebiedsgerichte pilot'. Klinkt kansrijk, maar niemand weet nog precies wat dat inhoudt. Doel is dat de gemeenten in deze regio gezamenlijk met een plan komen, maar hoe het een en ander betaald moet worden, is nog onduidelijk.
Vught, Den Bosch, Haaren, Oisterwijk en Tilburg willen wel snel duidelijkheid. Om aan te tonen dat alle gemeenten er zo over denken, wordt vanavond in Den Haag de petitie aangeboden.
AanvullingDe uiteindelijke overhandiging van de petitie is enigszins teleurstellend verlopen. In de Tweede Kamercommissie zaten allemaal nieuwe Tweede Kamerleden die de N65-problematiek helemaal nog niet kenden. Bovendien was de verkiezing van de nieuwe voorzitter van de Tweede Kamer uitgelopen, waardoor er geen tijd meer was om de petitie toe te lichten. Toch hebben alle Tweede Kamerleden deze nog ontvangen. Kortom: er is dus nog een hoop werk aan de winkel. Aan D66 Vught zal het niet liggen!