Ongekend succes Vughtse lobby: 100 miljoen euro voor aanpak N65
Een ongekend succes voor Vught. Er komt definitief 100 miljoen euro voor de aanpak van de N65. Het rijk, de provincie Noord-Brabant en de gemeenten Vught, 's-Hertogenbosch en Haaren ondertekenden gisteren een Startdocument waarmee de zogenoemde 'Verkenning' officieel start. Het is het resultaat van een permanente lobby van met name wethouder Wilbert Seuren (D66, verkeer), burgemeester Roderick van de Mortel en 'Samen voor Vught', de samenwerkende belangenorganisaties.
90 miljoen voor Vught Voor de oplossingen van de problematiek van de N65 is 100 miljoen euro beschikbaar. Van het totale budget is 90 miljoen euro gereserveerd voor alternatieven en maatregelen voor de N65 in Vught. De overige 10 miljoen euro zijn bestemd voor maatregelen in Helvoirt. Dat het geld er in deze tijd komt, is zeer bijzonder. Op het programma verkeer en vervoer is 250 miljoen extra gekort. Desondanks is er geen cent minder naar de N65 gegaan.
Verbetering leefbaarheid voorop Op basis van de uitkomsten van de Verkenning naar de N65, nemen de betrokken overheden een besluit over hoe de N65 leefbaarder te maken voor het traject Vught en Haaren. Onder leefbaarheid vallen geluidsniveau, luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en het verminderen van de barrièrewerking tussen woongebieden. Naast leefbaarheid richt het onderzoek zich op de doorstroming en bereikbaarheid, de natuur en de ruimtelijke kwaliteit.
Beste oplossing voor Vught De rijksweg, die Vught doorsnijdt, zorgt voor geluidsoverlast en vormt een grote barrière tussen wijken. In de verkenning worden vier hoofdvarianten voor de N65 in Vught onderzocht, variërend van kleine aanpassingen in de huidige situatie tot en met (een gedeeltelijk) verdiepte ligging van de N65 en het scheiden van lokaal en doorgaand verkeer. Doel is om - binnen de 100 miljoen euro - te komen tot de best mogelijk oplossing voor Vught.
Spoor D66 Vught is trots op dit voor Vught historische resultaat. Dit smaakt naar meer: niet stoppen met de lobby maar nu verder gaan voor een minstens zo groot probleem, namelijk het spoor in Vught. Daarop gaan vanaf 2020 per dag honderden goederentreinen rijden. Niet alleen de N65, maar ook het spoor moet dus de grond in. Aan D66 Vught zal het niet liggen. We blijven onze D66-collega's in de provincie, maar vooral in Den Haag, benaderen en benadrukken dat er ook voor dit Vughtse probleem een duurzame oplossing moet komen.
Minister Schultz (verkeer) benadrukte dat Vught de oplossing voor de problematiek zo goed heeft aangepakt door samen met de gezamenlijke belangengroepen op te trekken.
En daar staan ze dan: de handtekeningen van alle betrokkenen. Ondanks alle extra bezuinigingen op infra gaat er geen cent minder naar Vught.
90 miljoen voor Vught Voor de oplossingen van de problematiek van de N65 is 100 miljoen euro beschikbaar. Van het totale budget is 90 miljoen euro gereserveerd voor alternatieven en maatregelen voor de N65 in Vught. De overige 10 miljoen euro zijn bestemd voor maatregelen in Helvoirt. Dat het geld er in deze tijd komt, is zeer bijzonder. Op het programma verkeer en vervoer is 250 miljoen extra gekort. Desondanks is er geen cent minder naar de N65 gegaan.
Verbetering leefbaarheid voorop Op basis van de uitkomsten van de Verkenning naar de N65, nemen de betrokken overheden een besluit over hoe de N65 leefbaarder te maken voor het traject Vught en Haaren. Onder leefbaarheid vallen geluidsniveau, luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en het verminderen van de barrièrewerking tussen woongebieden. Naast leefbaarheid richt het onderzoek zich op de doorstroming en bereikbaarheid, de natuur en de ruimtelijke kwaliteit.
Beste oplossing voor Vught De rijksweg, die Vught doorsnijdt, zorgt voor geluidsoverlast en vormt een grote barrière tussen wijken. In de verkenning worden vier hoofdvarianten voor de N65 in Vught onderzocht, variërend van kleine aanpassingen in de huidige situatie tot en met (een gedeeltelijk) verdiepte ligging van de N65 en het scheiden van lokaal en doorgaand verkeer. Doel is om - binnen de 100 miljoen euro - te komen tot de best mogelijk oplossing voor Vught.
Spoor D66 Vught is trots op dit voor Vught historische resultaat. Dit smaakt naar meer: niet stoppen met de lobby maar nu verder gaan voor een minstens zo groot probleem, namelijk het spoor in Vught. Daarop gaan vanaf 2020 per dag honderden goederentreinen rijden. Niet alleen de N65, maar ook het spoor moet dus de grond in. Aan D66 Vught zal het niet liggen. We blijven onze D66-collega's in de provincie, maar vooral in Den Haag, benaderen en benadrukken dat er ook voor dit Vughtse probleem een duurzame oplossing moet komen.
