Idee: neem als provincie de N65 over van het Rijk

Neem als provincie de N65 over van het rijk en ga er dan samen met de aanliggende gemeenten snel mee aan de slag. Dat interessante idee opperde voorzitter Bert Hilberts van de vereniging Vught Structureel tijdens een debatavond van PvdA-GroenLinks over de N65.
N69 Het van de hand doen van een weg door het rijk aan de provincie is niet nieuw. Eerder gebeurde dat al met de N69, de drukke weg Eindhoven-Belgische grens die net als de N65 midden door twee dorpen gaat (Aalst en Valkenswaard). Ook over deze weg is jarenlang gesproken, maar de weg haalde steeds niet het predicaat 'hoge prioriteit' bij het Rijk. Het Rijk droeg deze rijksweg na enig aandringen over naar de provincie en deed er een zak geld van 300 miljoen euro bij om zodoende zonder de Rijksoverheid tot een oplossing te komen. En met een succesvol resultaat, want inmiddels is er bijna een akkoord over een nieuw tracé. 
Tolheffing Het interessante idee, waar de drie aanwezige fractieleden van D66 direct erg enthousiast over waren, was ook meteen het enige nieuwe inzicht dat de debatavond opleverde. Of het zou het nogal vergaande idee moeten zijn om tolheffing in te voeren. Een inwoner van de gemeente Haaren kwam met dat plan.
Openbaar vervoer Wel was er een duidelijk verschil tussen de twee aanwezige kandidaat-statenleden van PvdA en GroenLinks. Lijsttrekker Paul Smeulders (GL) had een duidelijk verhaal. Hij wil in Brabant (in tegenstelling tot D66) helemaal geen nieuwe grote wegen aanleggen, dus geen voltooiing van de (snelweg)ruit rond Eindhoven en geen verbreding van de weg Den Bosch-Veghel. Smeulders steekt die honderden miljoenen liever in openbaar vervoer. Voor de N65 maakt hij echter een uitzondering: die weg ligt er al en moet aangepakt worden. Welke maatregelen GroenLinks wil nemen, noemde hij echter niet. Of dat een verdieping of ondertunneling is, is nog maar de vraag, want hij zou als provincie wel een aantal fietstunnels willen financieren.
Achterhaald Kandidaat-statenlid Marieke Tetteroo (PvdA) moest duidelijk nog in het dossier komen. Ze kwam vooral 'om te luisteren' en besprak het dossier N65 als ieder ander willekeurig probleem door te spreken over integrale aanpak, samenwerking, blijven lobbyen, luisteren naar wat gemeentes willen, elkaar proberen te vinden, elkaar vervolgens vast blijven houden en kijken wat 'we' als provincie kunnen doen. Een aantal suggesties dat zij opperde was al in gang gezet of inmiddels zelfs achterhaald.
Pilot D66 Vught steunt de komende tijd voluit het gemeentebestuur en de verkeerswethouder in het bijzonder in het uitwerken van een plan voor een zogenoemde 'gebiedsgerichte pilot'. Nog voor de zomer moet er een plan van aanpak komen. Daarna wordt de haalbaarheid bekeken, zowel op het gebied van uitvoering als van financiering. Duidelijk is dat er iets moet gebeuren, daar zijn vrijwel alle partijen het wel over eens. Als dat niet kan met een ondertunneling of verdieping van de weg, wil D66 alle andere mogelijkheden overwegen. Een bijzonder interessante werd deze avond op een presenteerblaadje aangeboden: het overdragen van de weg van het rijk naar de provincie. Met kortere lijnen en minder partijen kan mogelijk wél tot een snelle aanpak gekomen worden. En uiteraard, dan net als bij de N69, dus met een zak geld er bij.
Vlnr Marieke Tetteroo (PvdA), oud PvdA-GL-wethouder Ben Brands en GL-lijsttrekker Paul Smeulders.