Deel 2 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de Veiligheidsregio
Gemeenschappelijke regelingen. Er zijn er steeds meer. Het gaat om zaken die regionaal geregeld worden, door een eigen bestuur. Klinkt in eerste instantie wellicht goed, maar de controleerbaarheid van deze organen is ver te zoeken, net als het democratische gehalte ervan.
D66 Vught gaat de komende tijd verschillende vergaderingen van dergelijke organen waar Vught in zit volgen. De vergaderingen zijn immers openbaar, maar niemand die er op af komt. In deel 1 een verslag van de vergadering van de Omgevingsdienst Brabant-Noordoost. Nu deel 2. D66-raadslid Henk Klösters zat als enige op de publieke tribune van een vergadering van de Veiligheidsregio Brabant-Noord.
Werkgebied Veiligheidsregio Brabant-Noord[/caption]
Zie ook:
- Wet gemeenschappelijke regeling (Wikipedia)
- Deel 1 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: beschamende bijeenkomst Omgevingsdienst (17-2-2015)
- Weinig vertrouwen in toekomstplannen van de Omgevingsdienst (6-4-2015)
Broodjes vergadering Veiligheidsregio Brabant-Noord half uur eerder dan gepland
Eerst even ter verduidelijking: de Veiligheidsregio omvat Brandweer en Veiligheidsbureau Brabant-Noord, de GHOR Brabant-Noord en het Gemeenschappelijk Meldcentrum Brabant-Noord. In de veiligheidsregio werken maar liefst 20 gemeenten, de GGD en de Politie Brabant-Noord met hen samen op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, en meldkamers. Voorts werken ook het Waterschap AA en Maas , het Waterschap De Dommel en het Regionaal militair Commando-Zuid in de veiligheidsregio samen. Je vraagt je dan ook niet af wie er niet bij betrokken is . De bestuurders, voornamelijk burgemeesters, van de Veiligheidsregio kwamen op 8 april bij elkaar in Den Bosch. Het Waterschap Aa en Maas trad op als gastheer en nam het thematisch gedeelte op zich. Op de agenda van deze openbare vergadering stond een presentatie van het waterschap: 'beslissen over evacuatie en strategie bij hoogwaterdreiging'. Deze presentatie was voorzien op het eind van de reguliere vergadering. Voor mij als enige bezoeker van de 20 deelnemende gemeenten een uitdaging om de gehele vergadering met als slot, dit toetje, te volgen.Geen politie aanwezig, ook geen officier van justitie, vervangers evenmin
De voorzitter opende de vergadering, normaliter de burgemeester van Den Bosch maar die was verhinderd en werd vervangen door de burgemeester van Uden. Vanuit de politie was er niemand er was zelfs geen vervanger aanwezig, dit gold ook voor de officier van justitie. Daardoor kreeg de bijeenkomst meteen een heel hoog brandweergehalte. Er waren veel brandweerlieden. De Commissaris van de Koning had middels een brief aandacht gevraagd voor de onbegaanbare paden in het buitengebied. De brandweer maar zeer zeker ook de ambulance konden hun werk niet goed uitvoeren. Welk besluit uiteindelijk hierover werd genomen was mij niet duidelijk. En wat betekent dit voor de gemeente Vught? De overschrijding van de opkomsttijden van de brandweer stond ter informatie op de agenda. Er loopt een pilot in Bernheze. Verwonderlijk was het dat de burgemeester van Bernheze niet op de hoogte was deze pilot in haar gemeente. Uit de beantwoording van de regionale brandweercommandant bleek dat vanwege geld gebrek de pilot achteraf toch niet was door gegaan.Trots op de Vughtse burgemeester
Met het behandelen van een wijziging van de programmabegroting Veiligheidsregio Brabant-Noord kwam haarfijn naar voren dat het Dagelijks Bestuur beslist en het Algemene Bestuur er meer is om op tijd de broodjes te nuttigen. De burgemeester van Vught had eerder in zijn rol als voorzitter van de Financiële Commissie van de Veiligheidsregio het dagelijks bestuur geadviseerd om het te hoge saldo Reserve risico- en crisis communicatie terug te geven aan de deelnemers. Het Dagelijks Bestuur besliste anders en stopt deze meevaller in de Reserve bevolkingszorg. Onze burgemeester deed nog een verwoede poging om medestanders te krijgen, maar de voorzitter van de vergadering was onverbiddelijk. Hij bleef daarna de enige tegenstemmer. Ik was trots op onze burgemeester. De brandweer verzorgde nog een presentatie over de vernieuwde repressie, met o.a. de wijze waarop men denkt het tekort aan bluswater in het buitengebied op te lossen. De getoonde oplossing is een hele slimme, gewoon een aantal waterwagens aanschaffen.Wie plast het verst?
En dan het toetje de presentatie van het waterschap. Bij hoogwater wordt de 750 hectare van de Vughtse Gement onder water gezet. Het was een zeer wetenschappelijke presentatie, waarbij een deskundige met een matrix aangaf wanneer men tot een verplichte evaluatie moest overgaan. Al snel bleek dat de burgemeesters hier geen zin in hadden en men kwam met eigen voorbeelden uit de oude doos. Wat deed men en waarom in 1995 bij de echte overstroming van de veiligheidsregio. Het kreeg daardoor een hoog stoer jongensgehalte van 'wie plast het verst'. En toen waren er broodjes, de lunch was vervroegd het was nog geen half twaalf. Ik ben er nog niet uit of ik me veiliger voel toen ik na de vergadering weer terug naar Vught fietste. [caption id="attachment_3109" align="alignleft" width="300"]