D66 Vught: niet nog meer overlast van het spoor

Het kabinet heeft vlak voor de verkiezingen een ‘voorkeursbeslissing’ genomen over het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Dat leidt ertoe dat op een groot aantal trajecten de frequentie van treinen fors verhoogd wordt: zes treinen per uur per richting. 

Betuweroute

Ook heeft het kabinet een voorkeursbeslissing genomen over de route van het goederenvervoer per spoor door Brabant. Het goederenvervoer gaat als het aan het kabinet ligt meer gebruik maken van de Betuweroute. Dat betekent dat goederenvervoer vanuit het zuiden naar de Rotterdamse haven niet meer loopt via Eindhoven, Tilburg en Breda, maar via de route Eindhoven, Boxtel, Vught, ’s-Hertogenbosch en dan via de Betuwelijn naar Rotterdam.

Overlast

D66 Vught vindt het goed dat er geïnvesteerd wordt in goede alternatieven voor de auto. Vervoer per spoor is immers duurzaam en efficiënt. Waar D66 Vught zich echter wel erg veel zorgen over maakt is de negatieve effecten die dit heeft voor Vught. Vught heeft nu al te maken met veel geluids- en trillingsoverlast van het spoor. Wie in Vught staat er niet dagelijks voor een spoorwegovergang te wachten? Daarbij worden de problemen niet alleen door het spoor veroorzaakt, de N65 en de A2 zijn ook grote bronnen van overlast.

Oproep

Als de Tweede Kamer instemt met het voorkeursbesluit van het kabinet, neemt de overlast van de infrastructuur door Vught alleen maar toe. Dit mag en kan niet gebeuren. D66 roept de gemeente Vught dan ook op om alles in het werk te stellen om de negatieve effecten van alle infrastructuur te beperken. De overlast mag zeker niet toenemen ten opzichte van de huidige situatie.

Samenwerking

D66 vindt dat Vught dit niet alleen doen, maar samen met de andere gemeenten in Brabant die geconfronteerd worden met de effecten van de frequentieverhoging! Samen kunnen we een vuist maken.