D66 kiest voor ‘V3’: spoor zo lang mogelijk de grond in

D66 Vught heeft tijdens de raadsvergadering over de variantenkeuze verdiept spoor na een grondige afweging gekozen voor spoorvariant V3 oftewel de langste van de twee voorliggende varianten. Daarbij gaf het eindresultaat op de langere termijn de doorslag. Voor de kortere termijn, tijdens de bouw dus, dienen alle spoorbewoners die dat wensen zo goed mogelijk geholpen worden aan alternatieven. In de gemeenteraad stemde een zeer ruime meerderheid van D66, GB, VVD en SP voor V3. De twee raadsleden van PvdA-GroenLinks durfden geen voorkeur uit te spreken en meenden dat een beslissing nog wel even uitgesteld kon worden. Het CDA (1 zetel van de 21) stemde als enige partij voor variant V3 Oost. "Gehoord hebbende de insprekers afgelopen maandag, gezien hebbende de locaties en gevoeld hebben de emoties die er leven, is er voor in totaal 502 miljoen euro toch geen de beste oplossing voor Vught", stelde D66-fractievoorzitter Birgit Cordes. "Het spoor gaan verdiept en de pijn van de keuze gaat gevoeld worden. Bij V3 hardst door de spoorbewoners aan de westzijde en bij V3 oost verkort worden de spoorwoningen aan de oostzijde meest getroffen. Waarbij er een duidelijk onderscheid was in de lange termijn en de bouwperiode als korte termijn. Hoe dan ook een uiterst lastige keuze. Maar de keuze geeft ook duidelijkheid en ruimte om aan de gang te gaan, dus hakken we de knoop door."

Beste eindresultaat voor de toekomst

D66 kijkt bij een oplossing naar het beste eindresultaat. Dus is bij de weging gekeken naar hoe gedragen de variant is, naar de lengte van de verdiepte ligging en naar de noodzakelijke maatregelen per variant. De uitkomst van de enquête laat zien dat een meerderheid van Vught kiest voor V3. De lengte van de tunnel telt voor de fractie ook. "We hebben één kans om het verdiepte spoor aan te leggen. Dat doen we voor de lange termijn, voor 100 jaar. Daarmee hebben wij een kans om het goed te doen", aldus Cordes. D66 kiest voor de langste tunnelbak: 1,6 kilometer oftewel maximaal de grond in en minder schermen. Vught heeft zich naar ’t spoor heeft gevormd en V3 doet meest recht aan die structuur en Vught blijft herkenbaar. Volgens D66 is bij V3 Oost Verkort het aantal sloophuizen te groot. 147 huizen moeten plaats maken voor deze variant. Dat is pittig, maar wanneer (nagenoeg) iedereen zijn huis uit zou willen dan hadden we hier mogelijk een oplossing. Maar zeker niet iedereen herkent zich in de oplossing van 147 spoorwoningen slopen. Ander probleem dat hierdoor ontstaat is, dat we 140 nieuwe spoorwoningen creëren. Wanneer de direct aan het spoor gelegen woningen worden gesloopt, transformeren de woningen daarachter tot nieuwe spoorwoningen. Cordes: "Met dat verschil dat die inwoners daar nooit voor hebben gekozen om direct aan het spoor te wonen. En wat is het verhaal naar de wijk die bij V3 Oost Verkort géén verdiept spoor krijgen?"

'Behandel mij redelijk!'

Er waren ook andere redenen om voor variant V3. Dat tijdelijke spoor in de variant V3 veroorzaakt weliswaar tijdelijk maar enorme overlast voor direct omwonenden. En hoe tijdelijk is de periode tot 2025? Afgelopen maandag zijn enkele zorgen door de inwoners met ons gedeeld. Zorgen over gezondheid, bereikbaarheid, veiligheid, woongenot maar ook zorgen financieel van aard. Maar altijd, en dat vatte de heer Van der Velden uit de Van Miertstraat mooi samen, een zorg met de rode draad 'behandel mij redelijk!' En die oproep is niet aan dovemansoren geweest. "Hoe? Daar kan iedereen na vandaag mee aan de slag. Makelen en schakelen is de oplossing", aldus Cordes. "Ook op de vraag hoe we vertrek, al dan niet tijdelijk, mogelijk kunnen maken. Op Omroep Brabant hoorde ik vanmiddag de heer Waelkens zijn initiatief van de Isabellastraat 'het zand voor zand en steen voor steen' toelichten. Eigen initiatief moet ondersteund worden waar mogelijk." "Na vanavond, wanneer de keuze voor de variant bekend is, kan iedereen door", aldus Cordes. "En gaan we werken aan een dragelijk proces waarbij we inzetten op het welzijn van direct omwonenden, op de schouders die de last van Vught gaan dragen. We zullen op een fatsoenlijke manier om moeten gaan met omwonenden. D66 wil alles uit de kast trekken om goed om te gaan met omwonenden." Zie ook: - motie voor V3 (2-12-2015) - motie voor aanvullende maatregelen (2-12-2015) - de websites rijksinfravught.nl en phsbibliotheek.nlNu definitief: spoor Vught gaat de grond in! (17-6-2014)