D66: Geen belemmeringen voor extra plaatsen deelauto's in Vught
Er zijn in Vught geen belemmeringen meer om deelauto's te plaatsen. Een D66-motie (verzoek aan het gemeentebestuur) over parkeerplaatsen voor deelauto's werd door een meerderheid aangenomen in de laatste gemeenteraadsvergadering, waar het parkeerbeleid op de agenda stond.
Sterkte groei D66 is grote voorstander van deelauto’s. Het gebruik van deelauto’s een sterke groei door, eerst vooral in steden, nu ook daarbuiten. Deelauto’s zijn vooral een goed alternatief voor mensen die de auto weinig gebruiken of die zo nu en dan een tweede of derde auto nodig hebben. Hiermee dragen deelauto’s bij aan het verlagen van de parkeerdruk; niet iedereen heeft immers meer een eigen auto nodig.
Ruimhartig toekennen In de parkeernota werd echter voorgesteld dat een parkeerplaats voor deelauto’s alleen wordt gerealiseerd als de parkeerdruk ’s avonds lager is dan 95%. Wat D66 betreft moet de gemeente ruimhartig zijn in het toekennen van deelautoparkeerplaatsen, als daar in de wijk behoefte aan is. Juist in wijken waar de parkeerdruk hoog is, dus graag ruimhartiger dan in het parkeerbeleid beschreven staat, vandaar de D66-motie die in de raad werd aangenomen.
Fietsparkeren Bij de behandeling van de parkeernota benadrukte D66 verder blij te zijn met de inhaalslag als het gaat om fietsparkeren. D66-fractievoorzitter Fons Potters: "De laatste jaren is er -los van het station, maar dat was een uitbreiding van de NS- niets aan gedaan. Fietsstallingen zijn echt beneden peil en het is goed dat er eindelijk weer geïnvesteerd gaat worden. Kansen genoeg in het in aanbouw zijnde nieuwe centrum van Vught en de omgeving van de Petruskerk,
Uitbreiding boa's D66 uitte verder zijn bedenkingen over de forse uitbreiding van het aantal uren van de boa's (buitengewoon opsporingsambtenaren die bekeuringen uitdelen voor bijvoorbeeld parkeren en andere kleine overtredingen). Het aantal uren gaat naar 1000 uur per jaar, terwijl het nu 150 uren per jaar zijn. Potters: "We hebben daar twijfels bij. D66 is bang voor bekeuren om geld in het laatje te brengen, bijvoorbeeld maandagochtend controleren op de blauwe schijf bij het Moleneindplein, terwijl er dan helemaal geen parkeerprobleem is. Dat willen wij niet. We missen een onderbouwing van de enorme uitbreiding van het aantal uren."
Sceptisch Over de boa-uitbreiding werd geen definitief besluit genomen. Kort voor de zomervakantie wordt nog gesproken over de financiering ervan. D66 wil dan ook een stevige onderbouwing ontvangen. Potters: "We zijn sceptisch over het hoge aantal uren, zeker om dat in één keer te doen."
Beleid verlengd In een amendement van SP en D66 werd de duur van het parkeerbeleid nog verlengd. Het was een automatisme om dit iedere vijf jaar vast te stellen. Een uitgebreid en dus duur document, waarin iedere vijf jaar niet eens zo veel veranderingen zijn. Bovendien blokkeert het parkeerbeleid nieuwe mogelijkheden niet. Het amendement van SP en D66 werd gesteund door alle partijen.
Sterkte groei D66 is grote voorstander van deelauto’s. Het gebruik van deelauto’s een sterke groei door, eerst vooral in steden, nu ook daarbuiten. Deelauto’s zijn vooral een goed alternatief voor mensen die de auto weinig gebruiken of die zo nu en dan een tweede of derde auto nodig hebben. Hiermee dragen deelauto’s bij aan het verlagen van de parkeerdruk; niet iedereen heeft immers meer een eigen auto nodig.
Ruimhartig toekennen In de parkeernota werd echter voorgesteld dat een parkeerplaats voor deelauto’s alleen wordt gerealiseerd als de parkeerdruk ’s avonds lager is dan 95%. Wat D66 betreft moet de gemeente ruimhartig zijn in het toekennen van deelautoparkeerplaatsen, als daar in de wijk behoefte aan is. Juist in wijken waar de parkeerdruk hoog is, dus graag ruimhartiger dan in het parkeerbeleid beschreven staat, vandaar de D66-motie die in de raad werd aangenomen.
Fietsparkeren Bij de behandeling van de parkeernota benadrukte D66 verder blij te zijn met de inhaalslag als het gaat om fietsparkeren. D66-fractievoorzitter Fons Potters: "De laatste jaren is er -los van het station, maar dat was een uitbreiding van de NS- niets aan gedaan. Fietsstallingen zijn echt beneden peil en het is goed dat er eindelijk weer geïnvesteerd gaat worden. Kansen genoeg in het in aanbouw zijnde nieuwe centrum van Vught en de omgeving van de Petruskerk,
Uitbreiding boa's D66 uitte verder zijn bedenkingen over de forse uitbreiding van het aantal uren van de boa's (buitengewoon opsporingsambtenaren die bekeuringen uitdelen voor bijvoorbeeld parkeren en andere kleine overtredingen). Het aantal uren gaat naar 1000 uur per jaar, terwijl het nu 150 uren per jaar zijn. Potters: "We hebben daar twijfels bij. D66 is bang voor bekeuren om geld in het laatje te brengen, bijvoorbeeld maandagochtend controleren op de blauwe schijf bij het Moleneindplein, terwijl er dan helemaal geen parkeerprobleem is. Dat willen wij niet. We missen een onderbouwing van de enorme uitbreiding van het aantal uren."
Sceptisch Over de boa-uitbreiding werd geen definitief besluit genomen. Kort voor de zomervakantie wordt nog gesproken over de financiering ervan. D66 wil dan ook een stevige onderbouwing ontvangen. Potters: "We zijn sceptisch over het hoge aantal uren, zeker om dat in één keer te doen."
Beleid verlengd In een amendement van SP en D66 werd de duur van het parkeerbeleid nog verlengd. Het was een automatisme om dit iedere vijf jaar vast te stellen. Een uitgebreid en dus duur document, waarin iedere vijf jaar niet eens zo veel veranderingen zijn. Bovendien blokkeert het parkeerbeleid nieuwe mogelijkheden niet. Het amendement van SP en D66 werd gesteund door alle partijen.