Blijf op de hoogte

dinsdag 6 november 2018

Voorstel meer geld zoeken voor basisschoolleraren aangenomen

Het voorstel van D66 om meer geld te zoeken voor hogere salarissen voor basisschoolleraren is vandaag aangenomen.

D66 Tweede Kamerlid Paul van Meenen: “Dat is goed nieuws voor al die duizenden leraren die iedere dag keihard werken. D66 wil het beste onderwijs. Wat ons betreft verbeteren we het onderwijs met goede leraren. En die leraren verdienen een goed salaris.”

De salarissen van leraren zijn sinds september dit jaar al gemiddeld met maar liefst 8,5% gestegen. Dat is een maandsalaris extra per jaar. Maar nog steeds zijn de verschillen in salaris van leraren in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs veel te groot.

Minister Slob (Onderwijs) gaat nu op initiatief van D66 en CDA zoeken naar meer geld voor lerarensalarissen. Dat geld zou wat deze partijen betreft kunnen komen uit de zogenaamde ‘prestatiebox’ van 263 miljoen euro per jaar. Die miljoenen krijgen schoolbesturen tot 2020 ieder jaar om de doelen ‘uitdagender onderwijs, brede onderwijsverbeteringen, professionele scholen en doorgaande ontwikkellijnen’ te behalen. Vage doelen, die schoolbesturen bovendien niet halen, blijkt uit onderzoek. Bij sommige scholen zijn de resultaten zelfs verslechterd. De minister moet onderzoeken of vanaf 2020 dit geld, of een deel ervan, ingezet kan worden voor hogere salarissen.

Onderwijs

De kracht van Nederland ligt in kennis en innovatie. Investeren in onderwijs vormt de sleutel tot succes en persoonlijke groei. D66 vecht voor het beste onderwijs en eerlijke kansen. Voor iedereen. Geef onderwijs de kwaliteit en aandacht die het verdient!

Nu is het moment.

Word nu lid