Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

Door je e-mailadres in te vullen en op "aanmelden" te klikken geef je ons toestemming om je e-mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om je regelmatig updates te sturen. Hier kun je meer lezen over hoe we omgaan met jouw persoonsgegevens. Hier kun je alle voorkeuren wijzigen.

Steun ons en help Nederland vooruit

dinsdag 27 januari 2015

Voorstel D66 unaniem aangenomen: bescherm privacy leerlingen

Het voorstel van D66 Tweede Kamerlid Paul van Meenen om de privacy van leerlingen te beschermen is aangenomen. Bij het ontwikkelen van digitaal lesmateriaal moet van het begin af aan rekening worden gehouden met het beschermen van privacygevoelige gegevens.

Van Meenen: “Privacy is belangrijk op alle scholen en voor alle leerlingen. In de plaats van dat elke school een aparte en dure ICT-expert in dienst moet nemen, bescherm je de kwetsbare gegevens nu in één keer.” De gehele Tweede Kamer stemde vóór het voorstel van D66.

Veiligheid als basisvoorwaarde

Scholen gebruiken steeds meer digitale leer- en hulpmiddelen waarbij leerlingen hun lessen en oefeningen op de computer doen. Afgelopen november werd duidelijk dat de lesprogramma’s van bijna alle basisscholen via de computer persoonsgegevens van kinderen doorsturen aan de uitgevers van lesmateriaal. Bijvoorbeeld over hoe leerlingen hun toetsen maken en hoe zij zich ontwikkelen. Er zijn maar een paar aanbieders van deze digitale lesprogramma’s. Scholen hebben daarom nauwelijks iets te kiezen. Van Meenen: “De veiligheid van leerlingen is een basisvoorwaarde voor goed onderwijs. Dat betekent ook dat je zorgvuldig omgaat met gevoelige informatie over leerlingen. Wanneer de ontwikkelaars en leveranciers de privacy goed waarborgen, dan kunnen de scholen zich concentreren op het onderwijs.”

Basispoort

In november bleek dat de uitgeverijen van lesmateriaal via ‘Basispoort’ toegang hadden tot gevoelige informatie van leerlingen. De privacy is hierbij slecht geregeld. Het genereren, opslaan, analyseren en koppelen van gegevens zal steeds makkelijker worden, waarmee de privacy van leerlingen steeds meer onder druk komt te staan. Met dit aangenomen voorstel van D66 moet de regering ervoor zorgen dat digitale leermiddelen in het onderwijs volgens de principes van ‘privacy en security by design’ gemaakt worden.

Voor meer informatie

Klik hier voor het aangenomen voorstel