Sport, cultuur en recreatie

Dit vinden wij

In onze gemeente vinden we het belangrijk dat mensen dingen samen doen. Dat kan op het werk, maar bijvoorbeeld ook op het sportveld, in een schildergroep of op het Klompenfeest. Op cultureel vlak heeft Voorst een zeer breed aanbod aan culturele verenigingen (muziek, koren, kunst, toneel enzovoort). Wij vinden het van belang dat deze kunnen blijven bestaan. Hoe schraal was het in de tijd van covid-19, toen er geen plekken waren om elkaar te ontmoeten. We kwamen er allemaal achter hoe belangrijk deze smeermiddelen in de lokale samenleving zijn. We hebben gezien hoe alle dragers van veel verschillende activiteiten zich volledig hebben ingezet om de saaiheid en de eenzaamheid te verlichten.

Ook aan sportverenigingen en -faciliteiten geen gebrek: oud en jong kan zijn conditie trainen en op peil houden. D66 wil ook graag dat de gemeente dit extra blijft stimuleren via haar sportbeleid en aandacht blijft geven aan het zo waardevolle vrijwilligerswerk.

Recreatief gezien biedt de gemeente volgens ons ook veel. De in de afgelopen jaren aangelegde en onderhouden fiets- en wandelpaden zijn aantrekkelijk en laten de schoonheid van deze groenste gemeente in al haar facetten zien.

Kortom, juist nu moeten we ervoor zorgen dat sportieve, culturele en recreatieve activiteiten kunnen blijven bestaan en dat deze financieel extra worden gesteund wanneer dat nodig is.

Dit willen wij

• Het voortbestaan van verschillende voorzieningen, zoals de bibliotheek en het zwembad moet worden gewaarborgd.
  • Culturele evenementen en wijkgerichte burgerinitiatieven moeten worden ondersteund en waar nodig gesubsidieerd.
  • Iedere wijk of kern moet kunnen beschikken over een buitensport-/beweegvoorziening. Denk aan jeu-de-boulesbanen, kleine fitnesstuintjes, tafeltennistafels of dam-/schaakborden in de openlucht. Zo creëren we plekken waar jong en oud actief kunnen zijn en elkaar kunnen ontmoeten.