Samen met u besturen

Dit vinden wij

Voorst is een welvarende gemeente die veel taken zelf uitvoert en daar waar nodig met andere gemeenten samenwerkt als regiegemeente. Fusie met andere gemeenten is niet aan de orde. De gekozen gemeenteraad werkt zoveel mogelijk samen met de inwoners.

Samenwerking met andere gemeenten op bijvoorbeeld vlakken als GGD, brandweer politie, Plus OV en milieu moet onder controle staan van de gemeenteraad, zeker op het gebied van financiën maar ook op bij te sturen beleid.

Wij blijven als gemeente zelfstandig waar het gaat over de inrichting van onze gemeente op het gebied van bijvoorbeeld ruimtelijke ordening, vergunningen, sport, sociale dienstverlening en onze financiën.

Wel voeren wij zoveel mogelijk beleid samen met onze inwoners. Dit geven wij gestalte door het geven van inspraak bij belangrijke voorstellen. Niet alleen volgens de wettelijk verplichte inspraak, maar bij alle beleidsvoorstellen die in de gemeenteraad behandeld worden waarbij iedere inwoner in de voorbereiding kan meepraten. Verder zijn onze dorpscontactpersonen een luisterend oor voor onze samenleving, en willen we dat de inwoners van de gemeente geïnformeerd blijven worden via het Voorster Nieuws, sociale media en verschillende web-platforms.

Lees meer over onze visie op uitgebreide inspraak, burgerberaad en meebeslissen op www.d66.nl/voorst

Dit willen wij

• Er moet een serieus onderzoek komen naar de mogelijkheid van een burgerberaad, zoals ook onze nationale ombudsman bepleit.
  • De nieuwgekozen gemeenteraad zou eerst moeten proberen een raadsakkoord te sluiten alvorens een college te benoemen.