Mobiliteit

Dit vinden wij

D66 Voorst vindt dat autoverkeer niet is weg te denken. Daarbij houden we ook nadrukkelijk rekening met de ouder wordende bevolking in de gemeente. De negatieve effecten van het autoverkeer moeten zoveel mogelijk worden opgelost. Het ligt dan voor de hand dat in dorpskernen de auto te gast is en wandelaars, spelende kinderen en fietsers de meeste plaats in gaan nemen. Dat proces is al jaren bezig en die uitwerking ondersteunt D66 Voorst volledig. Er is niet voor niets door de gemeenteraad een Mobiliteitsplan aangenomen dat deze ontwikkeling mogelijk maakt.

Onze inwoners vinden het belangrijk dat ze zich makkelijk kunnen verplaatsen. En dat gaat steeds vaker hand in hand met sportief bewegen. Wandelaars en (elektrisch ondersteunde) fietsers combineren zo nut, plezier en beweging. D66 Voorst ziet hierin elementen van een gezonde leefstijl die met het mobiliteitsprogramma kunnen worden gestimuleerd. Wij vinden het daarbij ook belangrijk dat alle kernen goed bereikbaar blijven met het openbaar vervoer.

D66 heeft vier jaar geleden tegen de randweg Twello gestemd. Dit na een uitgebreide discussie binnen de fractie, want we onderkenden ook toen dat er voordelen aan het plan zaten. Op basis van het door het college opgestelde Woon Werk Leefplan (WWL) plan hebben wij gestemd voor verder onderzoek naar de mogelijkheid om een westelijke randweg te realiseren met ondertunneling van het spoor. ‘Jullie komen je belofte niet na!’, was wat wij hoorden. Maar zoals vaak ligt ook dit genuanceerder. Dingen veranderen in het leven. Ten noorden van de spoorlijn komen grote nieuwe woningbouwlocaties en dus zal de verkeersdruk richting de A1 toenemen. Daarnaast wordt de brandweerkazerne verplaatst naar de Zuiderlaan. Als minuten tellen, dan wil je wel een snelle verbinding hebben naar die uitbreidingslocaties en niet dat wagens met blauwe zwaailichten voor de dichte spoorbomen staan. Wij willen de straten in heel Voorst de komende tien tot twintig jaar langzaam weer veranderen in leefgebieden waar de auto te gast is. Wij vinden dat we de plicht hebben om de leefbaarheid te verbeteren, en dit zo goed mogelijk samen met bewoners te doen.

D66 Voorst realiseert zich dat er voertuigen ontwikkeld gaan worden waar we nu nog geen idee van hebben. Kenmerk daarvan zal in ieder geval zijn dat verplaatsen steeds makkelijker, energie-efficiënter, stiller, veiliger en schoner wordt. De fiets en bakfiets met elektrische ondersteuning zijn goede voorbeelden van een ontwikkeling die dertig jaar geleden niet te voorzien was.

Dit willen wij

• Meer veilige ruimte voor voetgangers, wandelaars, kinderen en fietsers. Als het enigszins mogelijk is worden vrij liggende wegen en paden aangelegd. Daar profiteren trouwens alle verkeersdeelnemers van.
  • Auto’s blijven overal welkom, in alle kernen. In Twello is de automobilist welkom tot de parkeerplaats maar keert deze na een bezoek terug op de manier waarop deze gekomen is. Doorgaand boodschappenverkeer wordt afgeremd en is onnodig.
  • Geen vrachtverkeer, doorgaand- en sluipverkeer op de twee belangrijkste dorpswegen in Twello (H.W. Iordensweg en Molenstraat)
  • De Molendwarsstraat wordt ontzien als de randweg wordt aangelegd.