Beeld: D66

Inleiding

D66 Voorst is sinds 2010 als zelfstandige partij in de gemeenteraad vertegenwoordigd. In de afgelopen jaren hebben wij meegewerkt aan veel positieve ontwikkelingen in deze mooie gemeente. In de eerste vier jaar hebben wij ons verzet tegen enorme bezuinigingen; toen we in 2014 een wethouder konden leveren in het college van B&W, hebben we een aantal bezuinigingen weer kunnen terugdraaien. In 2015 kwamen de rijksmaatregelen waardoor de gemeente verantwoordelijk is geworden voor de (maatschappelijke) zorg, de jeugd en de participatie in de gemeente. Dat betekende een enorme verandering en verantwoordelijkheid. D66 heeft geholpen deze taken vorm en inhoud te geven. We zijn er trots op dat we in onze gemeente een systeem hebben gestimuleerd van preventie en sociale samenhang, waardoor inwoners minder snel in de problemen komen. We zien dat terug in de cijfers. De sociale samenhang is vele malen hoger dan in de ons omliggende gemeenten, er is minder eenzaamheid, er zijn meer inwoners met betaald werk en meer mensen verlenen mantelzorg.

Maar het blijft een eeuwige afweging tussen wat het ons allen kost en wat het ons allen oplevert. En dat is waar het in de politiek om gaat.

Wat kun je als politieke partij betekenen voor de inwoners van je gemeente? En tot welke grens?

Tot nu toe zien ook de financiën er voor onze gemeente goed uit, maar het blijft altijd balanceren tussen minder geld van de rijksoverheid en toch nog steeds goed zorgen voor de inwoners van onze gemeente.

Welke keuzes D66 maakt voor de komende vier jaar na de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 kunt u lezen in dit verkiezingsprogramma. Wij hebben er deze keer niet voor gekozen om alle beleidsterreinen waar de gemeente over gaat opnieuw te beschrijven. Daar zijn al voldoende door ons gesteunde nota’s voor beschikbaar. Onze uitgangspunten blijven ook de komende jaren hetzelfde:

• De inwoner staat centraal.
  • De kernen zijn net zo belangrijk als het dorp Twello.
  • Wij zijn een sociale gemeenschap met oog voor elkaar
  • De klimaatdoelen Parijs zijn leidend

Vanuit deze uitgangspunten benaderen wij nieuwe uitdagingen zoals de energietransitie. Inwoners krijgen bij alle vernieuwingen op dit terrein het meeste te zeggen. Dus geen zonneparken door commerciële partijen wanneer daar geen draagvlak voor is en samen met de inwoners bekijken hoe we financieel verantwoord van het gas af komen.

Wij zullen ook samen met andere gemeenten moeten bewerkstelligen dat de Rijksoverheid de gemeentelijke financiën op peil houdt zodat wij niet onnodige afbreuk aan onze gezonde begroting hoeven te doen.

Ook de mobiliteit in onze gehele gemeente gaat versterkte aandacht krijgen als uitvloeisel van het door ons gesteunde Mobiliteitsplan voor de komende jaren. Hierin staat dat er in Twello een tunnel onder het spoor door komt zodat fietsers en voetgangers veel veiliger aan het verkeer kunnen deelnemen.

Wij hebben onze visie op 9 belangrijke thema’s kort voor u uiteengezet. We gaan er graag met u over in gesprek!