Financieel verantwoord bestuur

Dit vinden wij

Uitgangspunt voor het beheren van de plaatselijke financiën blijft een sluitende meerjarenbegroting. De gemeente heeft de afgelopen jaren de financiën sober op orde gehouden maar kijkt nu aan tegen tekorten, veroorzaakt door tekorten in de zorg.

Een aantal jaren geleden heeft de Rijksoverheid een groot deel van de zorgtaken overgeheveld naar de gemeenten, en de gemeenten daarbij een veel kleiner budget gegeven dan de zorg vóór die tijd kostte. Het idee was dat, als de gemeenten het zelf zouden doen, de zorgtaken een stuk minder zouden gaan kosten. Eigenlijk een bezuiniging dus, die D66 Voorst altijd al onverantwoord heeft gevonden. De bezuinigingen beginnen nu echt hun tol te eisen, en covid-19 heeft de situatie er niet gemakkelijker op gemaakt. De zorgkosten in gemeenten (en ook Voorst) zijn erg gestegen. Dit betekent dat bezuinigingen in Voorst onvermijdelijk lijken te zijn. Maar dan niet in de zorg, want D66 Voorst vindt dat zorg voor het welzijn van haar inwoners prioriteit heeft boven andere beleidsvelden. Belastingverhoging is het laatste redmiddel om noodzakelijke kwaliteit van dienstverlening in de gemeente op peil te houden.

Dit willen wij

• Bezuinigen op het niveau van uitvoering van taken, dus op de ambtelijke organisatie. Dit met behulp van een takendiscussie.
  • Geen bezuinigingen op preventietaken, want die zijn er juist om nog meer zorgkosten te voorkomen.
  • Het niveau van investeringen in straten, wegen, gebouwen e.d. mag verlaagd. Dat betekent niet de boel de boel laten, maar verantwoord kijken wat echt eerst moet omdat er anders bijvoorbeeld een onveilige situatie ontstaat, en wat ook wel later kan.
  • Bezuinigingen in de zorg mogen niet op zorgverlening die mensen gewoon nodig hebben.