Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

donderdag 1 juni 2017

Voorjaarsnota te positief voorgespiegeld

Volgens minister van Financiën Dijsselbloem stijgt het begrotingsoverschot naar 1,3% bbp in 2021. D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees waarschuwt dat het kabinet de financiën te positief voorspiegelt.

Koolmees: “Het kabinet schrijft dat in de verpleeghuiszorg een investering noodzakelijk is van 2 miljard, maar heeft dat nog niet in de begroting verwerkt. Daarnaast is er een tegenvaller in de langdurige zorg van ruim 200 miljoen. Ook zit er nog een gat in de onderwijsbegroting van 340 miljoen. Als je dat optelt, is het begrotingsoverschot 2,5 miljard kleiner dan Dijsselbloem nu schrijft.”

Gat op onderwijsbegroting

Koolmees is vooral verbaasd over het gat in de onderwijsbegroting. “Op Prinsjesdag was dit gat 150 miljoen. We hebben toen met het kabinet afgesproken dat dit zou worden opgelost, zonder dat er zou worden bezuinigd op scholen. Nu blijkt dat het kabinet de bezuiniging alleen maar heeft verhoogd. Dat was niet de afspraak. Dijsselbloem heeft een goed begrotingsbeleid gevoerd, maar dat hij dit lijk in de kast laat zitten, siert hem niet. Dijsselbloem is aan zijn reputatie verplicht dat hij dit probleem oplost,” aldus Koolmees.

Nu is het moment.

D66 zal altijd blijven strijden voor een vrije en open samenleving. Waarin het niet uitmaakt waar je vandaan komt, van wie je houdt of waar je in gelooft. Wij vechten voor respect voor elkaar. Voor tolerantie. Tegen uitsluiting en tegen haatzaaien. En dat zullen we altijd blijven doen.

Dit is het moment, meer dan ooit, om je uit te spreken. Steun het optimisme.

Word nu lid