Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

maandag 29 januari 2018

Versterk Nederlands postennet

Onze ambassades in het buitenland verdienen snel versterking. Zijlstra moet vaart maken met de miljoenen investeringen in het regeerakkoord voor de Nederlandse vertegenwoordiging in het buitenland. Die oproep doet D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma vandaag samen met de VVD op de jaarlijkse Ambassadeursconferentie.

Sjoerdsma: “Voor ongeveer één miljoen Nederlanders die in het buitenland wonen, is de ambassade of het consulaat het fysieke contactpunt met Nederland, hun thuisland. Daar is in het verleden te fors op bezuinigd met alle gevolgen van dien. Het is belangrijk dat we deze Nederlandse posten snel meer handen en voeten geven.”

Betrek Nederlanders in het buitenland

Vanuit alle hoeken van de wereld komen deze week ambassadeurs, consul-generaals en andere diplomaten samen in Den Haag. Met 140 vertegenwoordigingen is Nederland wereldwijd vertegenwoordigd. Maar dat is niet de enige functie van deze posten. Als gevolg van de bezuinigingen zijn de afgelopen jaren veel ambassades gesloten of consulaire diensten, zoals paspoort vertrekking, afgestoten. In andere belangrijke landen kampen de ambassades met een veel te krappe bezetting. Sjoerdsma: “Het gevolg hiervan is dat een paspoort aanvragen of stemmen bij verkiezingen voor Nederlanders die in deze landen wonen steeds moeilijker wordt. Juist deze ondernemers, ontwikkelingswerkers en weldoeners verdienen steun van de Nederlandse overheid. Zij leveren Nederland met al hun activiteiten over de grens niet alleen geld op, ze zijn tegelijkertijd het levende visitekaartje van ons land.”

Over naar digitaal

Sjoerdsma krijgt steeds vaker berichten van Nederlanders in het buitenland die vragen of ‘hun’ lokale consulaat heropend kan worden. Of de vraag of de diensten van een ambassade ook digitaal dan wel uitgebreid kunnen worden. Voor inwoners in een land van overzichtelijke grootte als Nederland is het aanvragen van een nieuw paspoort een klusje tussen alle bedrijven door. Voor een Nederlander in landen als Canada, de Verenigde Staten of Australië betekent het vaak een reis van acht uur heen en acht uur terug. Sjoerdsma: “Minister Zijlstra moet Nederlanders in het buitenland betrekken bij de verbeteringen die nodig zijn. Waar vallen gaten in onze dienstverlening aan deze Nederlanders? Waar is behoefte aan? Faciliteer onze visitekaartjes in het buitenland in plaats van ze het lastig te maken.”