Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

woensdag 11 juli 2012

Verhoging AOW-leeftijd historisch

De Senaat heeft gisteren ingestemd met een verhoging van de AOW-leeftijd naar 67 jaar in 2023. Dit was onderdeel van het begrotingsakkoord, dat in korte tijd werd gesloten tussen D66, GroenLinks, de Christenunie, het CDA en de VVD.

AOW koppelen aan de werkelijkheid

D66-Senator Marijke Scholten: “De huidige AOW’ers worden gefinancierd door de werkenden. Bij de invoering van de AOW in 1957 was die verhouding 1 op 7. In 2001 was de verhouding al 1 op 2,7. Nu is het 1 op 2,3. De de verhouding tussen de beroepsbevolking en gepensioneerden is dus drastisch aan het veranderen, maar de AOW-leeftijd is altijd hetzelfde gebleven. Nu koppelen we de AOW eindelijk weer aan de werkelijkheid. Zonder verhoging van de AOW-leeftijd wordt de rekening doorgeschoven naar toekomstige generaties.”

Hervorming

De toenemende vergrijzing, de druk op de pensioenfondsen en de stand van de overheidsfinanciën maakt dat we met zijn allen verantwoordelijk zijn voor een hervorming van de AOW. “Om de oude waarden te behouden, moeten de oude normen verdwijnen,” aldus Scholten. D66 is al sinds 2006 voor een verhoging van de AOW-leeftijd, als eerste van alle partijen. Scholten: “Sinds onze oprichting besteden we als partij bijzondere aandacht aan de houdbaarheid van de oudedagvoorziening en de representativiteit van pensioenfondsbesturen. Voor goed pensioenbeleid moeten we vooruitkijken en op tijd durven ingrijpen.”