Bepaal welke mails jij ontvangt

woensdag 6 februari 2013

Verheugd met verduurzaming Europees visserijbeleid

Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy is verheugd met het nieuwe Gemeenschappelijk Visserijbeleid (GVB) dat vandaag is aangenomen door het Europees Parlement. “Eindelijk bepalen de natuurwetten de grens, en niet economische belangen”.  De hervormingen zullen voor meer vis en meer banen in de visindustrie zorgen. Nu ligt de bal bij de ministers, als zij akkoord gaan, vist Europa per 2015 duurzaam. Daardoor zal over 7 jaar 80 procent van de visbestanden niet meer overbevist zijn. Dat is niet alleen goed nieuws voor de visbestanden, maar ook voor de visserijsector”, aldus Gerbrandy.

Verantwoordelijkheid

“Duurzame visserij ja, ‘maar nu even niet’ is te lang het credo geweest. Daar stelt het Europees Parlement vandaag paal en perk aan, want biologisch advies over maximale vangsthoeveelheden moet worden nageleefd.” Het visserijbeleid wordt slechts eens in de 10 jaar hervormd. Dankzij het Verdrag van Lissabon beslist het Europees Parlement voor de eerste keer volwaardig mee over het visserijbeleid. “Democratie werkt. Eindelijk worden de belangen van alle Europeanen meegewogen en niet alleen sectorale korte termijn belangen. Het Europees Parlement neemt zijn verantwoordelijkheid, nu de Europese lidstaten nog”, aldus de D66-politicus.

Vangst

De afgelopen 10 jaar hebben de ministers visquota vastgesteld die gemiddeld 40 procent hoger liggen dan de wetenschappelijke aanbevelingen. Ook is de totale visvangst in dezelfde periode met een kwart gedaald, zijn de gevangen vissen steeds kleiner geworden en heeft 30 procent van de vissers zijn baan verloren. Gerbrandy: “Twee op de drie visbestanden wordt nu overbevist, de Europese visserijministers kunnen niet meer wegkijken.”

Visserij in Nederland

De herzieningen geven een impuls aan de Nederlandse visserij. Gerbrandy: “De Nederlandse visserijsector loopt al jaren voorop als het gaat om duurzaamheid en innovatie, dat wordt nu ook eindelijk op Europees niveau erkend. De enorme hoeveelheid subsidie die tot nu toe ging naar vissers die steeds grotere boten kochten, kan nu eindelijk gaan naar innovatieve en duurzame techniek, zoals de Nederlandse pulskorvisserij. Dat is een veel natuurvriendelijkere techniek waarbij de bodem niet wordt omgewoeld.”

Fish for the Future

Gerbrandy zet zich al sinds 2009 in voor een grondige herziening van het beleid zodat er een einde komt aan de overbevissing en de visserijsector op termijn meer zekerheid heeft. Hij doet dit vooral als vicevoorzitter van de “Fish for the Future” groep van Europarlementariërs.

Nu is het moment.

Word nu lid