Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

dinsdag 16 oktober 2018

Vergoed hersteloperaties vrouwenbesnijdenis

D66 wil dat hersteloperaties bij vrouwen die besneden zijn, vergoed worden uit het basispakket van zorgverzekeraars. Dat bepleiten D66-Kamerleden Sjoerd Sjoerdsma en Rens Raemakers.

Sjoerdsma: “Laat deze vrouwen weer vrouw zijn. Met een hersteloperatie kan een einde worden gemaakt aan de verschrikkelijke dagelijkse pijn, de gezondheidsrisico’s en kunnen ze dit trauma hopelijk achter zich laten.”

Trauma voor het leven

In Nederland is vrouwenbesnijdenis strafbaar. Zo’n 30.000 vrouwen die vroeger als jong meisje genitaal verminkt zijn, wonen nu in Nederland. Tientallen vrouwen hebben met de allerergste vorm van besnijdenis te maken gehad in hun thuisland. Na deze zeer traumatische en pijnlijke ingreep blijft er alleen een opening ter grootte van een speldenknopje over. Dit heeft enorme gezondheidsrisico’s en chronische pijn tot gevolg. Vrouwen die genitale verminking hebben ondergaan zijn hier doorgaans als vluchteling gekomen. Geld voor een operatie is er vaak niet.

2014

Toenmalig Minister Schippers heeft in 2014 al aangegeven dat de hersteloperatie vergoed zou moeten worden vanuit de basisverzekering. Een werkgroep van gynaecologen en chirurgen is destijds door Schippers gevraagd met een voorstel te komen. Een eerste concept ligt er sinds mei 2018, maar in dit voorstel wordt de vergoeding van de hersteloperatie niet genoemd. De D66-fractie wil dat met directe ingang de hersteloperatie wél uit het basispakket vergoed wordt en stelt hierover vragen aan Minister Bruins van Volksgezondheid.

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.