Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

zaterdag 14 april 2018

Reactie D66 op de vergeldingsaanval op Syrië

In de nacht van 13 op 14 april voerden de Verenigde Staten, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk bombardementen uit op doelen in Syrië. Aanleiding voor dit besluit was de waarschijnlijke gifgasaanval van de Syrische president Assad. Lees hier de reactie van Tweede Kamerlid en buitenlandwoordvoerder Sjoerd Sjoerdsma.

“Verschrikkelijk hoe in Syrië keer op keer chemische wapens worden ingezet, naast het dagelijkse oorlogsgeweld. Het extreme wordt zo het nieuwe normaal, internationale normen worden uitgehold met afschuwelijke gevolgen voor onschuldige burgers. In dat licht is het onbegrijpelijk dat Poetin onderzoeken naar chemische wapens vetoot in de VN en daarmee de inzet van deze verboden wapens normaliseert.

Hierdoor zien de Verenigde Staten, het VK en Frankrijk zich gedwongen een militair signaal af te geven zonder mandaat. Dat voelt onwenselijk en ongemakkelijk, maar is gezien de voortdurende schendingen niet onbegrijpelijk. Belangrijk is dat deze bondgenoten het bewijs zoveel mogelijk openbaren. Inzet van chemische wapens kan niet straffeloos zijn. Die boodschap moet niet alleen aan Assad, maar aan iedereen duidelijk zijn.”

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.