Pvda GroenLinks en D66 Venlo starten Meldpunt Energiearmoede

Inwoners die in grote problemen komen door de grote stijging van de energieprijzen, moeten snel geholpen worden. Dat vinden de fracties van PvdA, GroenLinks en D66 in de Venlose gemeenteraad.
Om inwoners zo snel mogelijk en zo goed mogelijk te helpen, starten de drie samenwerkende fracties het Meldpunt Energiearmoede. Remy Maessen (D66) ziet dat als een belangrijke eerste stap: ‘Het aantal bewoners, vaak huurders, dat in energiearmoede leeft, gaat de komende maanden toenemen door de hoge prijs van gas, warmte en stroom. Daarom willen we zoveel mogelijk mensen helpen.’ Het Meldpunt Energiearmoede van de drie progressieve partijen is te vinden op www.energiearmoede-venlo.nl.
Studentenkamers
Het Meldpunt is erop gericht om de situatie van zoveel inwoners die met energiearmoede te kampen krijgen in beeld te brengen. Nadrukkelijk worden daarin ook studenten meegenomen, zegt Jade Joosten namens GroenLinks: ‘Studenten vallen buiten de regeling die de landelijke overheid heeft bedacht. Daarnaast is het landelijke beeld dat sommige verhuurders de stijgende energieprijzen gebruiken om de huren meer te verhogen dan nodig. We willen daarom juist ook de verhalen en behoeften van studenten ophalen.’
Sociale en particuliere huur en koopwoningen
‘We hebben eerder al signalen van huurders gekregen die in de kou zitten of veel te veel kwijt zijn aan stookkosten’, zegt Mohamed Addarrazi die het initiatief namens de PvdA samen oppakt met fractieondersteuner Davy van Aarssen. ‘Om de energierekening te verlagen moeten deze woningen geïsoleerd worden, maar dat kunnen huurders niet zelf doen. Daarin zijn zij afhankelijk van hun verhuurder. In de sociale huursector kunnen we daarop woningcorporaties aanspreken, maar we verwachten ook dat particuliere verhuurders hun verantwoordelijkheid nemen en waar mogelijk proberen we ook daar vanuit de gemeente druk te zetten.’
Tenslotte nemen de partijen ook eigenaren van koopwoningen mee in hun meldpunt, laat Maessen weten: ‘Veel mensen die net een huis hebben gekocht, zijn blij dat ze überhaupt een woning hebben kunnen bemachtigen. Hen moeten we meteen helpen om een verduurzamingsslag te maken. We willen met dit Meldpunt ophalen hoe we dat het beste kunnen doen.’

De fracties zien het Meldpunt Energiearmoede als een startpunt voor verdere acties. Op basis van de reacties willen de drie fracties uitzoeken wat de beste manier is om de verschillende doelgroepen echt te helpen.