D66Velsen reikt jaarlijkse Valentijnstaart uit aan vrijwilligers Pieter Vermeulen Museum

Donderdagmiddag 14 februari heeft de fractie van D66Velsen haar jaarlijkse Valentijnstaart uitgereikt. Dit jaar stonden de vrijwilligers van het Pieter Vermeulen Museum in Driehuis centraal. De vrijwilligers zijn van grote waarde voor het museum, dat sinds jaar en dag een begrip is in de gemeente Velsen en omstreken vanwege de interactieve wijze waarop het zich inzet voor natuur- en milieueducatie.

Het succes van het Pieter Vermeulen Museum ligt voor een belangrijk deel in het feit dat het een echt ‘doe’ museum is. Kinderen leren niet door veel te moeten luisteren of te lezen, maar juist zelf aan de slag te gaan met de interactieve tentoonstellingen. Zo is een bezoek aan het museum niet alleen leerzaam, maar ook gewoon ontzettend leuk! Mede daarom heeft het museum in 2016 al eens een prijs gewonnen voor ‘Kidsproof museum’. Daarnaast biedt het museum ook verschillende lespakketten voor scholen aan en speelt het een belangrijke rol bij verschillende activiteiten binnen de gemeente die gericht zijn op een groene en schone leefomgeving. Het museum en haar vrijwilligers zijn daarom op meerdere manieren van grote waarde voor onze omgeving.

Juist in deze tijd van klimaatverandering levert het Pieter Vermeulen Museum een belangrijke bijdrage aan de kennis van de Velsense jeugd (en stiekem ook van volwassenen). Ze leren er op een leuke en uitdagende manier hoe zij een steentje bij kunnen dragen aan een beter milieu en een schonere natuur. Fractievoorzitter Sander Smeets benadrukte bij het overhandigen van de taart dan ook nog eens het belang van de inzet van de vrijwilligers voor dit doel. De taart werd in ontvangst genomen door Joop Waijenberg, voorzitter van het museum, en een groot aantal vrijwilligers. Daarna hebben de leden van de D66Velsen fractie en bestuur nog de tentoonstellingen van het museum bezocht en met de verschillende vrijwilligers gesproken over hun drijfveren en de relatie tussen het museum en de gemeente.

De Valentijnstaart is een jaarlijks initiatief van D66Velsen om een lokale vrijwilligersorganisatie in het zonnetje te zetten. Eerder kregen bijvoorbeeld al de vrijwilligers van de buurtbus, het landgoed Beeckestijn en de vrijwilligers van de Reddingsbrigade een taart op Valentijnsdag om hen te bedanken voor hun inzet. Vrijwilligers zijn van onschatbare waarde voor onze maatschappij! Zij zetten zich geheel belangeloos in voor een mooiere, prettigere en meer zorgzame samenleving.

Het Pieter Vermeulen museum zoekt nog vrijwilligers voor uiteenlopende activiteiten! Heeft u interesse? Kijk dan ook eens op de site van het museum: https://www.pietervermeulenmuseum.nl/organisatie/