D66Velsen blikt vooruit op 2024

D66 is een sociaal-liberale partij. We staan in een traditie van politieke vernieuwers die streven naar een vrije en rechtvaardige samenleving, waarin mensen zoveel mogelijk zelf kunnen beslissen. Over hun eigen leven, maar ook – met elkaar – hoe we samenleven. Daarom kiezen wij voor een land waar we iedereen vrij laten, maar niemand laten vallen.

Met dit perspectief blikt de fractie van D66Velsen vooruit op 2024.

Joanna van der Zanden

Het kind en de jongeren staan centraal.

• De problemen rond de mentale gezondheid van jongeren is een bijna dagelijks aandachtspunt in de media. Ook in Velsen is dit een zorg. Het komend jaar wordt, dankzij mijn initiatief, een pilot opgezet voor interventies bij heftige en langdurige echtscheidingen. In deze pilot staat het kind centraal. Ouders zullen moeten handelen in het belang van het kind. Dat wordt nog wel eens (onbewust) vergeten.
  • Binnen het armoedebeleid is er ook extra aandacht voor de jongeren. Met de verruiming van de kindregelingen naar 120% van de bijstandsnorm – een amendement van D66V – zullen meer kinderen naar het zwembad kunnen of een noodzakelijke laptop kunnen aanvragen.
  • En dankzij onze motie om meer jongeren met schulden te helpen binnen het programma NewFuture hopen we dat minder jongeren in Velsen zich verloren voelen met al hun problemen. Dat ze door de hulp betere keuzes leren maken en weer perspectief ervaren.
  • Maar er is nog meer te doen. Ik zal in 2024 extra aandacht vragen voor de (vroeg) voorschoolse educatie en de kinderopvang. Ik trek hierbij op met PVDA. Wij willen dat alle kinderen die hiervoor een indicatie kunnen krijgen bereikt worden en dat er ook daadwerkelijk een plek is voor hen. Dit vraagt om een lange termijnvisie waar we als raad nog zeker keuzes in kunnen maken. Hoe gaan we de groei ondersteunen? En in Velsen Noord moet een kinderopvang locatie komen. Dat dit er nog niet is zet veel – met name kwetsbare gezinnen – op achterstand omdat de moeder om deze reden niet gaat werken.
  • Tot slot wens ik voor 2024 ook voor de jongens in COA Driehuis goede vooruitzichten. Ik zal ervoor waken dat zij te vroeg (voor hun 18e) worden overgeplaatst naar een gewone AZC. En dat in de toekomst de jongens die 18 zijn geworden in eerste instantie in Velsen in een AZC geplaatst kunnen worden. Dan hoeven ze niet opnieuw te beginnen met wennen aan de omgeving, kan een stukje vertrouwde begeleiding (contact vrijwilligers) blijven en de opleiding afgerond worden.
  • Verder kregen we in 2023 het college helaas niet mee kregen om de regels te versoepelen voor asielzoekers die aan het werk willen, maar we zullen ons hiervoor in 2024 beslist blijvend hard voor maken. Werken vanaf dag één is het allerbeste voor de verwerking van leed, het wachten wat draaglijkere te maken en draagt bij aan een betere integratie. Dit hebben we kunnen ervaren bij de opvang van de Oekraïnse vluchtelingen.
  • En is er via een amendement samen met Groenlinks Velsen budget vrijgemaakt voor het duurzaam herstel- en onderhoudsvoorzieningen amfibieën, zoals paddentunnels, paddenpoelen en paddenschermen.

Mike Rijkers

Afgelopen jaar zijn er grote stappen gezet om de leefbaarheid in Velsen te verbeteren: meer aandacht voor groen in de wijken, lagere energiekosten voor inwoners, duurzame kansen voor ons bedrijfsleven en nieuwe ideeën om de relatie met inwoners te verbeteren.

• TATA: In 2023 nam de druk op Tata Steel toe om te vergroenen. De protesten van milieu-activisten, zoals Greenpeace, het verscherpt toezicht op de Kooksfabrieken van de omgevingsdienst en het omvangrijke RIVM onderzoek dat de relatie tussen de uitstoot van Tata direct legde met gezondheidsrisico’s. De urgentie is hoog. Niet alleen voor omwonenden die schone lucht willen inademen, maar ook voor het behalen van de wereldwijde klimaatdoelen en voor Tata Steel zelf die ook erkent dat er alleen een toekomst is voor groen en schoon staal in de IJmond.
  • D66Velsen blijft aandacht vragen voor het lokale belang: een gezondere leefomgeving. Na een motie van D66Velsen zijn er nu regelmatig informatiebijeenkomsten voor raadsleden uit Velsen, Beverwijk en Heemskerk over Tata Steel waarbij regelmatig ook het ministerie, provincie, RIVM en GGD bij aanwezig zijn. En ook in Den Haag is er meer aandacht voor verbetering van de leefomgeving in de IJmond op de korte termijn. Op initiatief van Kiki Hagen (tweede kamerlid namens D66) kwam er een hoorzitting met de directie van Tata (hier terug te kijken).
  • Tata heeft naast het plan Heracless-Groen Staal ook een Roadmap+ gepresenteerd om de uitstoot op korte termijn te verminderen. Het RIVM blijft monitoren of de stoffen die in de omgeving neerkomen ook echt verminderen.
  • 2024 is een belangrijk jaar, want er zal meer bekend worden over de maatwerkafspraken en subsidieverstrekking van het Rijk voor de plannen van Tata Steel. D66Velsen hoopt op versnelde vermindering van gezondheidsrisico’s op de korte termijn en steun voor het plan voor een duurzame en schone (staal)industrie waarmee we ons verzekeren van genoeg werkgelegenheid in de toekomst.

• DUURZAAMHEID: De aanpak om energiearmoede aan te pakken komt flink op stoom na herhaalde vragen van D66Velsen. Inmiddels geven Energiecoaches advies en indien nodig komen fixers eenvoudige maatregelen meteen toepassen. In de meest kwetsbare buurten bellen de coaches huis-aan-huis aan.
  • In 2024 gaat de gemeente nog een stap verder met het Nationaal Isolatieprogramma (lees meer) waarbij zowel huurders, woningeigenaren en VVE’s geholpen gaan worden met het goed isoleren en ventileren, zodat er meer huizen klaar zijn voor de toekomst.
  • De conceptplannen (NOVEX) over de ruimtelijke indeling van het Noordzeekanaalgebied zijn gepresenteerd. Er gaat veel veranderen rondom het Noordzeekanaal en met andere gemeenten in de regio stemmen we plannen af. Het eerste concept pakt goed uit voor Velsen met aandacht voor economische impulsen, vernieuwen van woningen en verbeteren van de luchtkwaliteit.
  • Velsen staat bekend om de economische activiteiten van de haven en industrie. Daar zijn we trots op, maar dat maakt groen in en om de wijken cruciaal voor de leefbaarheid. Groen maakt gelukkig. Daarom heeft D66Velsen het college opgeroepen met een motie om aan de slag te gaan met het Groen Structuurplan dat Spaarnwoude verbindt met de duinen. Dat betekent niet alleen meer groen in en om de wijken, maar door de verbindingen neemt de ecologische waarde en de kwaliteit toe van al het groen.

• AFVAL: De gemeente Velsen heeft het recycletarief ingevoerd. Het doel is om de hoeveelheid restafval te verminderen (we deden dit slecht), te zorgen dat ons afvalsysteem betaalbaar blijft (restafvalverwerken is duurder dan gescheiden stromen) en het eerlijker te verdelen (goede afvalscheiders betalen minder).
  • Het is soms nog even wennen, maar de eerste resultaten zijn veelbelovend. De hoeveelheid restafval is met bijna 40% afgenomen en de meeste inwoners zullen in 2024 een lagere afvalstoffenheffing ontvangen.
  • Het achterlaten van zakken naast de containers is ook van ons een grote ergernis. Na aandringen van D66Velsen is de reactietijd na een melding flink verkort en komt er een onderzoek naar het tegengaan van afvaldumping.

• DEMOCRATISCHE VERNIEUWING: De relatie tussen de gemeente en inwoners loopt op zijn zachts gezegd niet altijd even soepel. Soms lopen de emoties hoog op als een project dicht bij iemands leefomgeving komt. De gemeente verbetert de communicatie o.a. vanuit het vernieuwde online platform: Samenspel Velsen.
  • Verder zijn het afgelopen jaar de wijkverbinders begonnen, groeit de slim melden-app en moedigen we het initiatief van Bouwen Aan Vertrouwen van onze burgemeester aan.
  • D66Velsen gelooft dat een structurele relatie tussen de gemeente en inwoners op wijkniveau met ruimte voor verdieping bijdraagt aan betere besluitvorming en meer onderling begrip. Niet elke wijk heeft zo’n vertegenwoordiging en de huidige wijkplatformen hebben moeite om alle groepen uit de wijk te betrekken.
  • Daarom riep D66Velsen met een motie het college op snel te komen met een voorstel om met gewogen loting inwoners actief uit te nodigen om deel te nemen in een nieuwe vorm van wijkvertegenwoordiging. Met deze manier van uitnodigen heeft elke inwoner evenveel kans om mee te doen.
  • Naast de wijkvertegenwoordiging – waarmee je met een kleine groep buurtgenoten verdieping zoekt op een onderwerp – zien we ook de waarde in van een vorm van directe democratie om de rest van de wijk te betrekken. Een creatieve manier om dat te doen is middels vouchers waarmee inwoners zelf een wijkbudget kunnen besteden aan zaken die zij belangrijk vinden. Ook daar komt het college met een voorstel voor in 2024.
  • We hebben sowieso altijd oog voor groepen die nu niet voldoende gehoord worden. Veel participatie rondom woningbouwprojecten is gericht op het ophalen van ideeën en zorgen van bestaande omwonenden van een project. Je ziet eigenlijk altijd dat er een paar woningen van een project afvallen. Soms om goede redenen, maar wij vroegen ons af of het belang van woningzoekenden wel voldoende gehoord is. Daarom riep D66Velsen het college op om dit te verbeteren met een motie.

Arjen Uytendaal

In 2024 kunnen we in Velsen flinke stappen voorwaarts zetten in de vergroening van onze industrie en stappen zetten richting ‘offshore wind hoofdstad.’

• De Koning opende in 2023 een gigantisch nieuw windpark op zee vanaf het strand van IJmuiden en er komen nog veel meer windparken. Een flinke stap voor Nederland om minder afhankelijk te worden van energie uit andere landen en een grote economische kans voor Velsen.
  • Diverse IJmond MKB bedrijven hebben al hiervoor al subsidie aanvragen ingediend bij het Joint Transition Fund en eind 2023 zijn de eerste toegekend, diverse zullen nog volgen. Er is voor de IJmond ruim €61 miljoen beschikbaar maar de aanvragers moeten nu wel snel zijn.
  • Zouden we in 2024 nu eindelijk eens een OK voor het aanleggen van de energiehaven? Willen we de Houtrakpolder behouden voor natuur en waterberging dan is dit dringend noodzakelijk en natuurlijk is de ruimte urgent nodig voor de uitbreiding van alle off shore wind activiteiten in onze regio.
  • Gaat het in 2024 nu echt gebeuren? Het havenbedrijf IJmuiden neemt de binnenvaartkade aan de NAM kade over van de gemeente en gaat deze volledig opknappen en geschikt maken voor de zeevaart / offshore wind. En dan meteen maar het beheer van de haven van Beverwijk bij Zeehaven IJmuiden onderbrengen zou ik zeggen.
  • Met de uitgebreide haveninfrastructuur en de aanmoedigen via de subsidie gaan we in Velsen snel voorwaarts met de energietransitie. Laten we in 2024 ook concrete stappen gaan zetten voor de aanleg van walstroom voor de ferry- en cruisevaart.
  • Maar ook in 2024 blijven we kampen met tekorten aan opgeleide mensen, arbeidsmigranten blijven noodzakelijk. De sector, ondersteund door de gemeente en het onderwijs, blijft initiatieven ondernemen om de kansen voor jongeren om hier aan bij te dragen te promoten. Techport moet in 2024 het Innovation Centre gaan betrekken wat zeker hier bij gaat helpen en dan snel op weg naar de eerste groene industriezone van Nederland.

Bas de Ruig

• Er zijn veel woningbouwprojecten versneld, gestart of opgeleverd, zoals: eerste woningen Hofgeest Buiten in Velserbroek opgeleverd, Groen licht voor bouw 194 jongerenwoningen in Santpoort-Noord, betaalbare (koop)woningen aan de Hofgeesterweg in Velserbroek, 72 sociale huurwoningen bij de Platbodem in Velserbroek met veel publiek groen en de start van Missiehuis Park in Driehuis.
  • Verder gaat D66Velsen niet alleen voor meer wonen, maar ook voor beter wonen. In Velsen kunnen ouderen in een eengezinswoning in de sociale sector verhuizen naar een kleinere gelijkvloerse woning met behoud van dezelfde huurprijs.
  • Waar andere gemeenten helaas wegduiken heeft met name Velsen-Noord een grote bijdrage geleverd aan menselijke opvang van vluchtelingen. Wij hebben ook iets extra’s aan de inwoners van het dorp gevraagd met dit amendement, zodat gezinnen met kinderen in de buurt op school of werk in de regio nog wat langer op het schip konden blijven. Als compensatie kwamen er miljoenen om te investeren in de leefbaarheid van Velsen-Noord. Dat gaat deels besteed worden aan 14 ideeën van inwoners.
  • We moeten wel af van deze crisissituaties en daarom kijkt Velsen alvast vooruit. D66Velsen steunt het haalbaarheidsonderzoek naar locaties in Santpoort-Zuid. Wel moet het college ook oog houden voor mogelijke andere locaties.

Teresa Da Silva Marcos

• Goede openbare toiletten zijn onmisbaar voor mensen met blaas- of darmproblemen, ouderen en zwangere vrouwen. Daarom heeft D66Velsen het college gevraagd om te komen met een plan om toiletvoorzieningen in Velsen te verbeteren.
  • Dan komt er de komende jaren meer bieb in Velsen. Zo is de bibliotheek in Velserbroek is flink in verbouwing tot Multifunctioneel Centrum en verwacht mei 2024 weer open te zijn.
  • Ook blijven de bibliotheken in Velsen langer open en komt er een extra locatie in Velsen-Noord
  • Ook zijn er veelbelovende concept plannen voor het REX Cultuurdok (nieuwe Stadsschouwburg Velsen) gepresenteerd.

Lucas Boelé

• Velsen vormt een EU-buitengrens en is daarom kwetsbaar voor zware criminaliteit als mensenhandel, drugshandel of uitbuiting. De aanpak in Velsen is integraal en er is veel samenwerking in de regio. D66Velsen vraagt aandacht voor specifieke doelgroepen.
  • Sportclubs hebben geld gekregen om hun hogere energierekening te compenseren en krijgen hulp bij het verduurzamen van hun sportcomplex.
  • Ook blijft Velsen een Regenbooggemeente.